راندمان حجمی موتور ( به انگلیسی : Engine volume efficiency ) یکی از معیارهای اندازه گیری کیفیت کارکرد موتور می باشد. اگر سیلندر در مرحله ی مکش بطور کامل از مخلوط سوخت و هوا پر شود آنگاه راندمان حجمی 100 درصد خواهد بود ؛ ولی عواملی همچون کمبود زمان باز بودن سوپاپ هوا که مانع از پر شدن کامل سیلندر می شود ، شکل محفظه ی احتراق و باقی ماندن مقداری دود حاصل از احتراق قبلی راندمان حجمی را کاهش می دهد. ولی گفته می شود به طور کلی راندمان حجمی بالای 80 درصد راندمان مطلوبی است .
راندمان حجمی موتور را می توان با بزرگتر کردن سوپاپ هوا و یا افزایش تعداد سوپاپ های هوا ( مثلا ۲ سوپاپ به جای ۱ سوپاپ ) و یا مثلا موتور های چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ( ۸ هوا و ۸ دود ) یا اصطلاحا ،16v و افزایش زمان باز بودن سوپاپ ، افزایش داد ؛ همچنین می توان با استفاده از توربو شارژر یا سوپر شارژر مخلوط هوا و سوخت بیشتری وارد سیلندر کرد و به همین منظور استفاده از اینتر کولر یا افتر کولر که باعث خنک شدن هوای فشرده می شوند می توانند راندمان حجمی را افزایش داد و یکی دیگر از راههای افزایش راندمان حجمی ؛ افزایش نسبت تراکم می باشد . ولی گرم شدن بیش از حد مانیفولد هوا باعث کاهش راندمان حجمی می شود ...
چندی پیش شرکت خودرو سازی ژاپنی نیسان ( Nissan ) موتوری بنزینی را طراحی کرد که با وجود وزن تنها چهل [۴۰] کیلوگرم می تواند چهارصد ! [ ۴۰۰ ] اسب بخار قدرت تولید کند که می توان به راحتی نتیجه گرفت که یکی از مولفه های موفقیت این موتور را راندمان حجمی بسیار بالای آن است و جدای از بحث نوع آلیاژی که برای ساخت آن در نظر گرفته شد می توان پیش بینی کرد که برای این راندمان حجمی توان مقابله با گرمای زیاد هم در نظر گرفته شده است ...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ویکی پدیا مراجعه کنید ...