سیلندر - Cylinder

بلوک سیلندر - Cylinder block

بلوک سیلندر ( cylinder block ) ؛ بزرگ ترین بخش موتور و محفظه ای است که سایر محفظه های احتراق ( سیلندرها ) در آن تعبیه شده است و در آن برای حضور آب جهت خنک کاری و روغن جهت روانکاری درگاههایی نیز تعبیه شده است ، جنس این قطعه ممکن است از چدن ، آلمینیوم یا ... باشد ، در ساختمان سیلندر ( بلوک سیلندر ) محفظه های احتراق ( سیلندرها ) وجود دارند ، در هر بلوک سیلندر ، حداقل یک سیلندر وجود دارد و این تعداد ممکن است بسته به نوع موتور تا ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۶ و یا تعداد بیشتری سیلندر افزایش یابد.

اگر محفظه های احتراق سیلندر ثابت باشند یعنی اگر قابل جدا شدن نباشند ، هر بار که این محفظه ها دچار آسیب شوند ( توسط پیستون یا رینگ پیستون ها دچار خط و خش و خوردگی شوند ) سیلندر باید تراش داده شود و مثلاً عدد 20 درجه را برای بار اول تراش کسب می کند و به همین شکل به پیستون و رینگ پیستون هایی با سایز جدید نیاز پیدا می کند . و چنانچه برای بار دوم سیلندر تراش داده شود مثلا به عدد ۵۰ درجه می رسد و ... از طرفی شاید فکر کنید که محفظه ی احتراق بزرگ تر می شود و چه خوب که قدرت خودرو بیشتر می شود اما باید عواملی مثل ثابت ماندن تزریق سوخت و دمای بیشتر موتور و ... را در نظر بگیریم که نهایتا ممکن است به کاهش راندمان موتور منجر شود ... از طرفی خودروهایی با سیلندر های دارای محفظه احتراق متحرک هم هستند که درصورت آسیب به محفظه ؛ به راحتی تعویض می شوند و به رینگ و پیستون با سایز متفاوت هم نیاز ندارند ، موتور خودرو 405 و سمند LX ( موتور XU7jp ) و ... از این دست موتور ها هستند ...

ممکن است در بدنه سیلندر محل هایی برای قرارگرفتن سنسورها یا یک شیر تخلیه ، برای خروج یا هواگیری آب رادیاتور تعبیه شده باشد ...

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید