حجم کل سیلندر ( به انگلیسی : Total Volume ) شامل مجموعه حجم مفید سیلندر و حجم تراکم است ؛ در شکل بالا بخشی که با عدد 10 نشان داده شده حجم کل سیلندر است
حجم تراکم ( به انگلیسی : Compression Volume ) به فضای بالای پیستون وقتی که پیستون در بالاترین نقطه یعنی نقطه ی مرگ بالا قرار دارد گفته می شود ؛ فضایی که سوپاپ ها و شمع در آن قرار دارند و سوخت در آنجا متراکم می شود را حجم تراکم می گویند . به دلیل اینکه اختراق در لحظه ی رسیدن پیستون به بالاترین نقطه ( نقطه ی مرگ بالا ) رخ می دهد به حجم تراکم ، حجم محفظه ی احتراق نیز گفته می شود . چنانچه حجم کل سیلندر را منهای حجم مفید کنیم ، حجم تراکم به دست می آید.
و به دلیل اینکه این حجم از شکل هندسی خاصی تبعیت نمی کند گفته می شود برای محاسبه ی میزان این حجم از روش جابجایی مایعات استفاده می شود که احتمالا با ریختن مایعات درون این حجم و جابجایی آن به یک ظرف مندرج امکان پذیر است ؛ در شکل بالا بخشی که با عدد 1 نشان داده شده حجم تراکم است
حجم مفید سیلندر ( به انگلیسی : Displacement Volume ) به حجمی گفته می شود که توسط حرکت پیستون افزایش و کاهش می یابد . حجم مفید سیلندر ؛ فاصله ی بین نقطه ی مرگ پایین ( پایین ترین نقطه ای که پیستون طی می کند ) و نقطه ی مرگ بالا ( بالاترین نقطه ای که پیستون طی می کند ) است ؛ در واقع برای بدست آوردن این حجم باید مساحت قایده ی پیستون را ضرب در ارتفاع یا همان فاصله بین نقطه ی مرگ بالا و نقطه ی مرگ پایین کنیم تا حجم مفید سیلندر بدست آید.
در شکل بالا حجم کل سیلندر با عدد 149.04 سی سی نمایش داده شده که طول 57.8 فاصله نقطه مرگ بالا و پایین است و می توان با کسر این دو عدد از هم مساحت قاعده ی پیستون را بدست آورد .
برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ویکی پدیا مراجعه کنید.