کورس پیستون چیست ؟

کورس پیستون چیست ؟ + توضیح و عکس

کورس پیستون ( به انگلیسی :  Stroke ) به فاصله ی بین نقطه مرگ بالا و نقطه ی مرگ پایین یعنی به تمام مسیر رفت و برگشت پیستون گفته می شود.

کورس پیستون حرکتی رفت و برگشتی دارد که به بالاترین حدی که بالا می رود ، نقطه مرگ بالا و به پایین ترین حدی که می آید ، نقطه مرگ پایین گفته می شود.

پیستون در ابتدا بدون هیچ احتراقی و توسط استارت خودرو ( استارت > فلایویل > میلنگ > شاتون > پیستون ) و با حرکت فلایویل و همچنین گردش میلنگ به حرکت در می آید ، میلنگ با چرخشش شاتون را به حرکت در می آورد و شاتون هم سوپاپ را به پایین می کشد یا به بالا هل می دهد. اما بعد از روشن شدن موتور ، این بار انفجار حاصل از احتراق است که پیستون را به پایین هل می دهد و اینجاست که اندازه ی کورس پیستون اهمیت پیدا می کند ، شاید بتوان گفت اندازه ی این جابجایی همان اندازه برآمدگی ها یا اندازه لنگهای میلنگ است .

کورس پیستون همان فاصله TDC و ،BDC [ Top dead center و Bottom dead center ] است و از این جهت اهمیت دارد که می توان با استفاده از عدد به دست آمده آن حجم مفید و حجم کل و حجم تراکم را محاسبه کرد و با استفاده از آن سایر مشخصات موتور مثل میزان مصرف سوخت و ‌‌...  را محاسبه کرده و بدست آورد.

کورس پیستون همیشه عدد ثابتی نیست ، مثلا اگر در موتوری حدود ۵ سانتی متر اندازه رفت و برگشت پیستون هست دلیل نمی شود که در سایر موتورها با حجم سیلندر و تکنولوژی های متفاوت هم ۵ سانتی متر باشد و این می تواند بستگی به اندازه ی شاتون ( کوتاه یا بلند ) هم داشته باشد اما کورس پیستون در یک موتور برای هر تعداد سیلندر که داشته باشد عددی ثابت و مساوی است .

برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید .