فلایویل ( به انگلیسی : Fly wheel ) یک دیسک توپر و سنگینی است که به انتهای میلنگ متصل می شود؛ فلایویل به علت سنگینی قادر به جذب نیروهای وارده از سوی میلنگ است و می تواند کمک کند میلنگ حرکت گردشی یکنواخت تری داشته باشد. مجموعه ی کلاچ به فلایویل متصل است و دور فلایویل را دندانه هایی تشکیل می دهند که با استارت خودرو در ارتباط است و موقع استارت زدن این دندانه ها فلایویل و میلنگ را به گردش در می آورند ...
از ویکیپدیا ؛ کاربرد :
سه کاربرد مهم فلایویل عبارتند از:
- فراهمآوردن انرژی پیوسته هنگامی که منبع انرژی ناپیوستهاست. برای نمونه فلایویل هایی که در موتورهای رفت و برگشتی استفاده میشوند چنین کاربردی دارند، زیرا گشتاور حاصل از موتور ناپیوستهاست.
- انتقال انرژی با سرعتی که از عهدهٔ یک منبع انرژی پیوسته بر نمیآید. برای اینکار انرژی را در طول زمان در چرخ لنگر ذخیره میکنند و سپس به صورت ناگهانی آن را آزاد میکنند.
- برای کنترل جهت یک سامانهٔ مکانیکی. در چنین کاربردهایی تکانهٔ زاوایهای چرخ لنگر را هنگام انتقال انرژی به/از چرخ لنگر عمداً به بار منتقل میکنند.
انرژی یک فلایویل FlyWheel با سرعت بالا (حداکثر تا ۶۰ هزار دور در دقیقه) دارای قدرت تخریب زیادی است. انرژی یک FlyWheel یک کیلو وات ساعتی، قادر است خودرویی با اندازه متوسط را بیشتر از ۱۰۰ فوت بهطور عمودی در هوا بلند کند. در نتیجه، قسمت چرخنده آن باید در محفظهای محافظ، محبوس شود. ۳نکته که باید برای طراحی چرخ طیارها در خودروی هیبریدی مد نظر گرفته شود، عبارتند از:
- احتمال شکستگی روتور و برخورد با محفظه آن به هنگام حرکت یا بر اثر تصادف.
- اثر ژیروسکپی FlyWheel میتواند سبب واژگونی خودرو به هنگام چرخش مسیر شود.
- شوک ناشی از مسیر جاده، میتواند بر عملکرد فلایویل FlyWheel تأثیر بگذارد.
به دلیل قدرت بالای مورد نیاز برای چرخ طیارها در حالت اتوماتیک، ولتاژ مورد نیاز بسیار زیاد و معمولاً در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. این ولتاژ بالا، ممکن است باعث وارد شدن شوک الکتریکی به راننده، سرنشینان و تعمیرکاران شود. برای ساختن فلایویل FlyWheel مطمئن، باید اثرات هر یک از اجزای دیگر خودرو و خصوصیات سیستم در نظر گرفته شود.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه آزاد ، ویکیپدیا مراجعه کنید