در این مطلب قصد داریم تا دو سیستم افترکولر و اینترکولر را معرفی کنیم و به بررسی و تفاوت این دوسیستم بپردازیم ، قبل از هر چیز باید گفت که توربو شارژر طراحی و ساخته شد تا هوای فشرده را وارد سیلندر یا همان محفظه ی احتراق کند ، اما هوای فشرده دمای بالاتری نسبت به هوای معمولی دارد و به همین منظور از دو سیستم افترکولر و اینترکولر استفاده می شود تا این هوای داغ که موجب پر شدن کاذب سیلندر می شود را خنک کند تا هم قشرده باشد و هم خنک شده باشد دو سیستمی که هر دو برای شتاب دهنده توربو شارژر بکار می روند تا قدرت موتوررا دوچندان کنند . اَفترکولر ( به انگلیسی : Aftercooler ) سیستم خنک کاری می باشد که هوای خروجی توربو شارژر را که بر اثر فشار گرم و داغ شده را خنک می کند ؛ اما برخلاف اینترکولر این کار را با آب انجام می دهد ؛ همان آبی که در رادیاتور خودرو وجود دارد ! این سیستم هم بعد از توربو شارژر و در ورودی سیلندر قرار دارد، از دیگر تفاوت های آن می توان به کاهش مسیر عبور جربان هوا در افتر کولر اشاره کرد . در افتر کولر لوله هایی برای عبور آب تعبیه شده است که هوای فشرده توسط توربو شارژر با برخورد به این لوله ها خنک می شود...
اینترکولر ( به انگلیسی : Intercooler ) در واقع یک سیستم خنک کاری است . وقتی که توربو شارژر هوا را فشرده کرد تا وارد سیلندر کند ، این هوا بر اثر متراکم و فشرده شدن گرم و داغ می شودو این گرما باعث انبساط هوا شده و با فشرده شدن در حجمی ثابت تناقض دارد ؛ به همین منظور از اینترکولر استفاده می شود تا دمای هوای فشرده شده را کاهش دهند ؛ اینترکولر یک رادیاتور دارد که جلو رادیاتور اصلی موتور گرفته و با جریان هوا ، خنک کاری را انجام می دهد ...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید ...