در این مطلب قصد داریم به سوپرشارژر ( Super charger ) و توربو شارژر (Turbo charger ) بپردازیم :
توربو شارژر ( به انگلیسی : Turbo charger ) یک کمپرسور ( فشرده ساز ) است که با فشرده کردن هوای ورودی موتور راندمان آن را بالا می برد ؛ ساختمان توربو بسیار شبیه به یک توربین دوطرفه است که از یک سو با استفاده از جریان خروجی دود از منیفولد پَره های توربینی آن به حرکت درآمده تا پَره های مکنده ی هوای ورودی را به حرکت درآورد.
در توربو شارژر ،وقتی که موتور در حال کار است مرتباً جریان ورودی هوا توسط سوپاپ ها کنترل می شود و این مقدار تا زمانی که پدال گاز فشرده نشود مقداری ثابت است ، اما با فشردن پدال گاز ؛ دریچه ی گاز باز می شود و هوای بیشتری وارد سیلندر می شود ، احتراق بیشتر و قدرت بیشتر و ... به همین منظور از توربو شارژرها استفاده می شود تا در زمان کمتری حجم بیشتری از هوا یا ترکیب سوخت و هوا را وارد موتور کنند ... گفتنیست که سوپرشارژر و توربو شارژرهر دو برای یک منظور ساخته شده اند با این تفاوت که چون سوپر شارژر قدرت خود را از سر میلنگ می گیرد دارای اصطحکاک بیشتری است و راندمان کمتری نسبت به توربو شارژر دارد ...
( تصویر برگرفته از https://www.eagleridgegm.com )
سوپر شارژر ( به انگلیسی : SuperCharger ) یک فشرده ساز ( کمپرسور ) هوا می باشد که مثل توربو شارژر عمل می کند و راندمان حجمی موتور را افزایش می دهد ؛ اما از آنجا که سوپر شارژر قدرت خود را از میل لنگ و موتور می گیرد ، بخشی از انرژی موتور را تلف می کند و باعث اتلاف انرژی موتور و افزایش مصرف سوخت می گردد به همین دلیل رفته رفته استفاده از سوپرشارژر منسوخ شده و جای آن را توربو شارژرها گرفته اند ، سوپر شارژرها دارای مدل های مختلفی می باشند که از متداول ترین آنها می توان به سوپرشارژز گریز از مرکز ( سانتریفیوژر ) مدل روتس و مدل مارپیچی اشاره کرد ...
نویسنده : رضا بهرامی