دینام یا آلترناتور

آلترناتور - دینام

دینام یا آلترناتور ( به انگلیسی :  Dynamo - Alternator ) درواقع دو نوع وسیله هستند اما هر دو یک وظیفه را انجام می دهند - دینام در واقع نسخه ی قدیمی تر آلترناتور هست . اما هر دو وظیفه ی تولید برق لازم برای موتور را بر عهده دارند ، وقتی موتور خودرو خاموش است تمام مصرف کننده های الکتریکی نیروی خود را از باطری می گیرند حتی نیروی الکتریکی لازم برای استارت زدن و جرقه ی اولیه ی شمع ها هم از طریق باطری تامین می شود ؛ اما با روشن شدن خودرو این دینام یا آلترناتور است که وظیفه ی تامین برق خودرو را بر عهده دارد و با شروع کار دینام ، باطری مرخص می شود و به حالت شارژ توسط دینام قرار می گیرد.

دینام یک موتور الکتریکی معکوس است و وظیفه ی تولید جریان الکتریکی را بر عهده دارد. بر خلاف استارت که یک موتور الکتریکی مصرف کننده برق است ( یعنی برق مصرف می کند تا به حرکت درآید. دینام یا آلترناتور با حرکت خود برق تولید می کند همانطور که گفته ایم دینام و آلترناتور هر دو یک کار یا وظیفه را انجام می دهند و هر دو با ترکیب سیم پیچ و آهنربا کار می کنند ، و با گردش در یک میدان الکترومغناطیس جریان الکتریکی تولید می کنند ؛ با این تفاوت که در دینام هسته ی مرکزی ( رتور ) را آهنربا تشکیل می دهد و سیم پیچ در بدنه تعبیه شده است اما در آلترناتور آهنربا در بدنه و سیم پیچ در هسته قرار دارند ، در دینام این آهنربا است که می چرخد و در آلترناتور این سیم پیچ است که می چرخد .

اگر دینام به هر دلیل از کار بیافتد و برق تولید نکند ( مثلا تسمه آن پاره شود یا سیم های اتصال قطع شده باشند یا ... ) برق مصرفی موتور و خودرو از باطری تغذیه می شود و این باطری هم ممکن است حداکثر تا یکساعت خودرو را روشن نگه دارد آن هم در حالت روز ( که نیازی به روشن شدن چراغ های خودرو نیاشد ) و پس از آن خودرو  کاملا خاموش می شود ، اما در برخی خودرو ها چراغ باطری در پشت آمپرهای صفحه کیلومتر با مشکل دار شدن دینام روشن می شود که می تواند توجه راننده را برای رفع مشکلات بعدی جلب کند !

برای مطالعه بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید.