رادیاتور یا خنک کننده ( به انگلیسی : radiator ) قطعه ای است با بدنه ای مشبک ( شبکه شبکه ) که آب رادیاتور درون آن خنک جمع و خنک می شود ؛ موتور هر خودرو که با احتراق داخلی کار می کند دمای زیادی ایجاد می کند و این دما بر سیلندر ، سرسیلندر ، حتی سوپاپ و پیستونها و سایر اجزای موتور انتقال پیدا می کند ، بعضی از موتورها ( معمولا موتورسیکلت ها و برخی از خودروهای قدیمی تر ) با جریان هوا خنک می شوند و معمولا یک یا چند فن ( موتور دارای پروانه ) که ممکن است با گردش میلنگ موتور به چرخش درمی آیند ؛ وجود دارد که البته همین برای این نوع موتورها کافی بود موتور برخی از موتور سیکلت ها حتی فن هم ندارند با این وجود با جریان هوا خنک می شوند ، اما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید و اختراع رادیاتور ، موتورهای جدید امروزه با مایعات خنک می شوند که ساده ترین آنها آب است و معروف ترین آنها آب رادیاتور است که در رنگهای مختلف مثل سبز ، آبی ، زرد و ... موجود است
آب رایاتور می تواند حاوی موادی مثل ضد زنگ ، ضد جرم ، ضد جوش و ... باشد که البته این خاصیت ها بی ربط به رنگ آنها نیستند و مثلا آب رادیاتور سبز حاوی ضد جوش و آب رادیاتور زرد ضد یخ هم هستند ( فقط برای مثال ).
آب رادیاتور در تمام سیلندر هم جریان دارد در واقع ابتدا آبی که درون سیلندر داغ شده منتظر باز شدن ترموستات بر اثر داغ شدن است و وقتی ترموستات هم داغ شد ترموستات باز شده و آب از ترموستات عبور کرده و به رادیاتور منتقل می شود تا خنک شود و دوباره به چرخه ی خنک کاری موتور بازگردد. معمولاً رادیاتور در جلو خودرو قرار دارد و یک یا دو فن ( موتور پروانه دار ) برای آن تعبیه می شود تا بهتر و سریع تر خنک شود ؛ بسته به نوع خودرو ممکن است از رادیاتورهای بیشتری استفاده شود برای مثال بعضی فوق خودروها ( سوپر کار ) تا 10 رادیاتور هم دارند که از آن جمله می توان به خودروهای بوگاتی یا لامبورگینی یا ... اشاره کرد...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکیپدیا مراجعه کنید.
ادامه دارد ...
لطفاً نظر دهید...
نویسنده : رضا بهرامی