واترپمپ - Water Pump

واترپمپ Water Pump

واترپمپ یا پمپ آب ( به انگلیسی : Water pump )  قطعه ای است که آب را درون یا بین سیلندر و رادیاتور به گردش در می آورد - واتر پمپ نیروی گردشی خود را توسط تسمه ای، از سر میلنگ می گیرد که گاهی واترپمپ با تسمه ی تایم هم در ارتباط است و نیروی خود را از آن می گیرد ؛ آب باید پیوسته درون موتور در حال گردش باشد تا دمای لازم را بدست بیاورد ؛ برای مثال در مبحث خنک کاری موتور ، واتر پمپ آب را درون سیلندر به طرف رادیاتور هُل می دهد تا آب گرم و داغ دوباره خنک شود و دوباره واتر پمپ آب خنک را از رادیاتور مکیده و در سیلندر موتور  به گردش در می آورد تا دمای موتور بالا نرود

اگر واتر پمپ به هر دلیلی از کار بیافتد موتور سریعاً داغ می شود که ممکن است تسمه آن پاره شده باشد یا پره های آن شکسته شده باشند. واتر پمپ معمولاً قطعه ای فلزی هست و معمولاً پره های پروانه آن پوسیده یا شکسته می شوند به همین دلیل بهتر است در تعمیر موتور یا هر چند ده هزار کیلومتر عوض شود. البته گاهی واتر پمپ از دیواره ها یا از محل بلبرینگ آن نیز نشتی آب دارد که در این صورت هم باید واترپمپ عوض شود. آب رادیاتور نقش بسزایی در طول عمر ایفا می کند ، برای مثال اگر آب شیر را به موتور اضافه کنیم نسبت به زمانی که از آب رادیاتورهای استاندارد استفاده می کنیم عمر بسیار کوتاه تری خواهد داشت و یکی از علت های پوسیدگی واترپمپ استفاده از آب غیر استاندارد است.

واترپمپ قطعه ای مکانیکی و مخصوص موتور های احتراق داخلی است که با مایع خنک می شوند و در موتورهای الکتریکی خودروهای جدید هیچ نقش و کاربردی ندارد مگر اینکه موتورهای الکتریکی طراحی شوند که با آب یا هر مایع خنک کننده دیگری خنک شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید.