دسته موتور - Engine mount

دسته موتور چیست ؟ انواع دسته موتور کدام است ؟

دسته موتور ( به انگلیسی : Engine mount ) به قطعه ای گفته می شود که به منظور نصب موتور بر روی شاسی خودرو از آن استفاده می شود ؛ هر دسته موتور معمولاً از دوقطعه فلزی تشکیل شده که از یک سو به موتور خودرو و از سوی دیگر به شاسی متصل می شوند ؛ بین این دو قطعه فلزی را لاستیک فشرده ای پر می کند که نقش بسزایی در جذب ارتعاشات موتور دارد.در هر خودرو معمولاً از سه یا چهار عدد از این نوع برای اتصال موتور به شاسی استفاده می شود.در مدلی که از سه دسته موتور استفاده می شود یکی به انتهای گیربکس و دوتای دیگر به طرفین موتور متصل می شوند و در مدلی که از چهار دسه موتور استفاده می شود در هر طرف دو دسته موتور قرار می گیرد ؛ اما این نوع اتصال ممکن است با توجه به نوع اتصال گیربکس و موتور و یا در خودروهای مختلف ؛ متفاوت باشد .

در خودروهای پیشرفته ی امروزی گاهی اوقات از دسته موتور های هیدرولیکی ( روغنی ) یا گازی با سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می شود ، در این مدل از دسته موتور ها اتصال بین موتور و شاسی شامل تعدادی سیلندرهای هیدرولیکی یا سیلندرهای گازی می باشد؛ این سیلندر ها نقش دمپر ( جذب کننده ) ارتعاشات را ایفا می کنند و باعث از بین رفتن ارتعاشات و لرزش های موتور می شوند. در مدل هوشمندی از این نوع دسته موتورها از یک واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) استفاده می شود که با توجه به دریافت اطلاعات از سنسورهای موجود در این قطعه ها و پردازش آنها ؛ با ارسال پالس هایی به این سیلندرها موجب جذب بهتر ارتعاشات می شود . از این نوع دسته موتورها معمولاً در خودروهای لوکس ( مثل مرسدس بنز - آئودی - بی ام و - رولز رویس - لامبورگینی - فراری ... ) و  مسابقه ای استفاده می شود ...

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه آزاد  ویکیپدیا مراجعه کنید .