منیفولد دود و هوا

منیفولد چیست ؟ به چه قسمتی منیفولد گفته می شود ؟

منیفولد ( به انگلیسی : Mainifold ) قطعه ای معمولا چدنی است که مجاری ورود هوا و خروج دود را تشکیل می دهند در هر موتور حداقل دو عدد وجود دارد ، یکی برای هوا ( ترکیب سوخت )  و دیگری برای دود. نوع هوا ( Intake Manifold ) به قطعه ای گفته می شود که ارتباط سیستم سوخت رسانی و مسیر ورود هوا را به محفظه ی سیلندرها برقرار می کند، به طوری که مخلوط هوا و سوخت از طریق همین وارد شده و توزیع می گردد بطوری که هر یک از خروجی های آن به یکی از سوپاپ های هوای سیلندرها متصل است ؛ مثلا برای یک خودرو چهار سیلندر ، منیفولدی با چهار دهانه وجود دارد ، هر چقدر سطح داخلی آن زیر و ناصاف تر باشد بازده سوخت افزایش یافته ولی راندمان موتور کاهش می یابد. و منیفولد دود ( Exhaust manifold ) قطعه ای می باشد که گازهای خروجی از سیلندرها را یکجا جمع کرده و به گلویه اگزوز راهنمایی می کند ، یکی از تفاوتهای نوع دود و هوا این است که منیفولد هوا ، ترکیب سوخت را تقسیم می کند اما منیفولد دود ، دود را جمع آوری می کند و همه را به طرف یک لوله اگزوز هدایت می کند ، تفاوت دیگر این است که نوع هوا همیشه سرد و خنک است اما منیفولد دود همیشه داغ است مگر اینکه خودرو چند ساعتی خاموش باشد و نباید وقتی خودرو روشن است به منیفولد دود دست بزنید.

معمولا از قدرت مکش منیفولد استفاده هایی می شود مثلا در بعضی از خودروهای کاربراتوری ( مثل پیکان ) یک شیلنگ متصل به منیفولد هوا طوری طراحی می شد که به دلکو متصل می شد تا با مکش منیفولد ، آوانس ایجاد شده توسط دلکو را طوری تنظیم کند که دلکو در دور بالا ( مثلا حدود ۳۰۰۰rpm ) جرقه زنی را طوری تنظیم کند که احتراق بهتری صورت پذیرد و گفته می شود که این مکانیزم ساده اگر سالم باشد در سربالایی ها یک دنده به خودرو کمک می کند. و یا از نیروی مکش منیفولد هوا برای قدرت گرفتن در فرایند ترمز گیری استفاده می شد که در صورت خاموش بودن خودرو ترمز سفت و نا کارآمد می شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید .