کارتل ( به انگلیسی : Crankcase ) به محفظه ی زیرین سیلندر گفته می شود که با یک یا چند واشر و پیچ های زیادی به جهت آب بندی و جلوگیری از نشت روغن به سیلندر متصل است. این محفظه محل قرار گیری میلنگ است ، شکلی کاسه ای دارد و محل تجمع روغن نیز می باشد ، زیر کارتل و در پایین ترین قسمت آن یک پیچ تعبیه شده است که به آن پیچ کارتل گفته می شود ؛ از این پیچ برای تخلیه ی روغن استفاده می شود ، اگر این پیچ هرز شود ، بشکند یا به هر طریقی باز شود ، روغن موتور خالی می شود و به موتور آسیب جدی وارد می شود یا به طور کامل از کار می افتد ؛ ممکن است این پیچ با سنگ یا جسم سختی در جاده و راه برخورد کند به همین دلیل با بشدت مراقب دست انداز ها و اجسام روی جاده باشید.
کارتل همچنین می تواند محل قرار گیری پمپ روغن ( به انگلیسی : Oil pump ) باشد ، پمپی که روغن را به قسمت های بالایی موتور ( سرسیلندر و سوپاپ ها ) می رساند، در کارتل سنسورهای سطح روغن موتور هم تعبیه شده است که میزان روغن موجود را به ECU ارسال می کند یا به آمپر پشت صفحه کیلومتر ( در صورت داشتن این آمپر روی صفحه کیلومتر ) می فرستد تا سطح روغن موتور برای راننده هم نمایش داده شود.
در بعضی از خودروهای کاربراتوری که پمپ بنزین مکانیکی داشتند، پمپ بنزین توسط یک شیطونک یا بازویی مکانیکی متصل به میلنگ بنزین را برای موتور مکش می کرد به مرور واشر یا پرده دیافراگم آن پاره می شد و بنزین وارد کارتل می شد ، طوری که این بنزین جدید الورود روغن را که داغ می شد را بخار می کرد و چنانچه راننده یا مکانیک قبل از تعویض روغن متوجه وجود این بنزین در کارتل نمی شدند ممکن بود سیلندر سرشار از بنزین منفجر شود.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکیپدیا مراجعه کنید.