تسمه تایم یا زنجیر تایم ( به انگلیسی : Timing belt ) برای به حرکت در آوردن میل بادامک یا میل سوپاپ استفاده می شود ، وقتی که میلنگ توسط پیستون ها به حرکت ادامه می دهد همواره نیروی گردشی تسمه تایم باعث به حرکت درآوردن میل بادامک می شود اما از آنجا که این حرکت باید در زمان بندی دقیقی انجام شود همواره روی چرخدنده ها یا قرقره های میلنگ و میل بادامک علامت هایی قرار می دهند تا مثلاً روبرو یک دیگر قرار گیرند .
تسمه تایم عمر کاری دارد که نباید بیشتر از آن استفاده شود یعنی پس از پایان یافتن عمر کاری باید تعویض شود چون در صورت لغزش ، تنظیم زمان بسته یا باز شدن سوپاپ ها به هم می خورد و اگر این مقدار کم باشد باعث افت راندمان موتور و باعث دود کردن موتور می شود در صورتی که استفاده از تسمه سفت کن یا زنجیر سفت کن می تواند این مشکلات را کاهش دهد اما اگر تسمه تایم پاره شود ، حرکت سوپاپ ها متوقف می شود و ممکن است با پستون ها برخورد کنند و این برخورد منجر به کج شدن سوپاپ ها ، خرابی گیت سوپاپ یا ترک برداشتن و شکستن کف پیستون شود. که نهایتاً آسیبی جدی به خودرو وارد می شود. پس نباید منتظر پاره شدن یا خرابی تسمه تایم شویم و باید میزان عمر تسمه تایم ( به کیلومتر ) را بخاطر داشته باشید ؛ مثلا هر 50 هزار کیلومتر و قبل از پایان یافتن 50 هزار کیلومتر باید عوض شود ، این عدد را می توانید از مکانیک خود سوال کنید ؛ از انواع تسمه سفت کن می توان به نوع هیدرولیکی ، مکانیکی یا فنری نام برد بطوری که در نوع هیدرولیکی یک جک هدیرولیکی عمل سفت نگه داشتن را انجام می دهد اما در انواع مکانیکی یا فنری یک قرقره با پیچ و مهره تسمه را سفت نگه می دارد ...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکیپدیا مراجعه کنید.