تایپیت ( به انگلیسی : Tappet ) ؛ رابط بین میل بادامک و اسبک ( انگشتی سوپاپ ) می باشد طوری که هر بار که میل بادامک به آن نیرو وارد می کند تایپیت این نیرو را به اسبک وارد می کند و باعث به حرکت درآمدن اسبک می شود ؛ تایپیت یا به صورت ساده یک میله ی ساده است یا درون استکانی قرار دارد که به آن استکان تایپیت گفته می شود ؛ در برخی از خودروها تایپیت را حذف کرده و انتقال نیرو از میل بادامک به اسبکها هیدرولیکی ( روغنی ) است ، که در این نوع خودروها احتمالا موتور نرم تر کار می کند و از سر وصدای کمتری هم برخوردار است .
تایپیت هیدرولیک به صورت گسترده در پیشرانه خودروها استفاده میشوند، اما در پیشرانه موتورسیکلتها کمتر یافت میشوند. موتورسیکلتهای ساخت هارلی دیویدسون و بوئل بهطور سنتی از تایپیت هیدرولیک استفاده میکنند. موتورسیکلتهای مدرن اغلب در دورهای بسیار بالا کار میکنند، در صورتی که تایپیتهای هیدرولیک بهطور قابل توجهی از استکانی تایپیت معمولی سنگینتر هستند، این باعث افزایش وزن در حال حرکت مجموعه سوپاپ شده که حداکثر دور موتور را محدود میکند. به علاوه تایپیتهای هیدرولیک فضای بیشتری نسبت به تایپیتهای معمولی اشغال میکنند که در سرسیلندر نسبتاً کوچک موتورسیکلتها این فضا وجود ندارد.
تعدادی از مشکلات بالقوه در مورد تایپتهای هیدرولیکی وجود دارد. به دلیل تخلیه روغن از تایپیتها در مواقعی که خودرو خاموش است، غالباً سیستم سوپاپ در ابتدای کار موتور سر و صدای زیادی دارد. این ایراد مهمی به حساب نمیآید؛ به شرط آنکه سر و صداها ظرف چند دقیقه از بین بروند، معمولاً فقط یک یا دو ثانیه طول میکشد. این صدای تَق تَق اگر از بین نرود نشان دهنده مسدود شدن کانال روغن است یا اینکه یک یا چند تایپیت هیدرولیک به دلیل فرسودگی از بین رفتهاند و دیگر سوپاپ را بهطور کامل باز نمیکنند. در وضعیت دوم تایپیت مشکل دار باید تعویض شود. تایپیت هیدرولیکی به طراحی سرسیلندر پیچیدهتر و گرانتری احتیاج دارد. تعدادی از تولیدکنندگان خودروهای کوچک، شیم سوپاپ را به دلیل پایین آمدن طراحی و هزینه تولید، به تایپیتهای هیدرولیکی ترجیح میدهند. بهطور کلی، تایپیتهای هیدرولیکی نسبت به کیفیت روغن موتور و تغییرات فرکانس روغن حساستر هستند، زیرا لجنهای کربنی و ذرات ریز دیگر ممکن است به آسانی تایپیت را قفل کرده یا کانالهای روغن را مسدود کنند، این باعث میشود تایپیت کار تنظیم را به درستی انجام ندهد. اگر تنظیم به درستی انجام نشود، تأثیر منفی بهخصوص در میل لنگ موتور و سوپاپهای موتور به دلیل استهلاک بیش از حد میگذارد. در مورد تایپیت ؛ میتوان با استفاده از نوع روغن موتور توصیه شده توسط سازندهٔ خودرو، و تعویض به موقع روغن از وقوع این مشکل جلوگیری کرد. این یک افسانه است که در موقعیت خاص، یک هیدرولیک سوپاپ میتواند «افزایش طول داشته باشد» و باعث خلاصی منفی سوپاپ شود. پمپ روغن موتور نمیتواند فشار کافی برای «افزایش طول» را فراهم کند. مشکل ناشی از فنرهای ضعیف سوپاپ است که ممکن است در سرعت زیاد موتور خاصیت فنری خود را موقتاً از دست بدهند. بعضی افراد تلاش میکنند این را خلاصی اضافه بدانند. با ثابت نگه داشتن این سرعت، هیدرولیک سوپاپ تا زمانی که سوپاپ در حالت بسته نگه داشته شود، افزایش طول مییابد. از این رو هنگام تعمیر اطمینان حاصل کردن از اینکه فنرهای سوپاپ از استحکام صحیح برخوردار هستند برای جلوگیری از آسیب موتور بسیار مهم است. هیدرولیک سوپاپ همچنین میتواند در دور موتور بالا خاصیت فنری داشته و باعث بازشدن سوپاپ در اثر عکسالعمل در مقابل نیروی فنر سوپاپ باشد که در مواقع تقویت موتور نامطلوب است. به همین دلیل است که تیونرهای موتور، شیم را به تایپیت هیدرولیک ترجیح میدهند. و اولین بار توسط شرکت کادیلاک راه اندازی شد