کاربراتور carburetor

کاربراتور - carburetor

     کاربراتور ( به انگلیسی : carburetor ) به قطعه ای گفته می شود که وظیفه ی ترکیب سوخت و اکسیژن را دارد تا برای اشتعال آماده شود ، کاربراتور در دو نوع افقی و عمودی طراحی می شوند ، کاربراتور خودرو پیکان یک کاربراتور افقی و کاربراتور خودرو پراید یک کاربراتور عمودی است ، دلیل عمودی یا افقی بودن آنها مسیری است که سوخت در کاربراتور طی می کند تا به منیفولد برسد ، سوختی مثل بنزین به تنهایی قابل اشتعال نیست و برای این مهم باید با اکسیژن ترکیب شود ؛ در کاربراتور محصول نهایی به شکل پودر یا گازی خارج می شود که ترکیبی از آن دو است ؛ نقطه مقابل سیستم کاربراتوری سیستم انژکتوری است که امروزه تقریباً همه ی خودروهای تولید شده از سیستم انژکتوری استفاده می کنند و کاربراتور را می توان در خودروهای قدیمی یا خودروهای دوباره بازسازی شده یافت ...

کاربراتور ( به انگلیسی : carburetor ) نحوه ی کار ساده ای دارد ، برای مثال در کاربراتور پیکان بنزین توسط پمپ بنزین ( که خود توسط میلنگ از باک مکش می کند ) با فشار به کاربراتور وارد می شود که یک فیلتر هم سر راه آن قرار دارد تا زباله های ناخواسته توسط بنزین وارد کاربراتور نشود ، این قطعه یک شناور هم دارد که باعث می شود بنزین بیش از حد وارد نشود و اصطلاحاً فلوت نکند ، پس از آن با باز شدن سوپاپ هوا و مکش پیستون ؛ پرده ی دیافراگم کاربراتور بالا کشیده می شود و سوزن کاربراتور از ژیگلور جدا شده و به بالا حرکت می کند و باعث می شود که بنزین به صورت افشانه در مسیر هوا و در مسیر مکش پخش می شود و هوا هم که از فیلتر مکش داده می شود با این بنزین ترکیب شده و به این ترتیب ترکیب سوخت و هوا وارد پیستون ها می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه آزاد ویکیپدیا مراجعه کنید.