سوپاپ - Valve

سوپاپ Valve

   سوپاپ ( به انگلیسی : Valve ) مانند شیرهای آب عمل می کند ؛ هر سیلندر ( محفظه ی احتراق ) حداقل دو سوپاپ دارد ؛ یکی برای مکش ترکیب سوخت و اکسیژن و یکی هم برای تخلیه دود حاصل از احتراق ؛ با افزایش تعداد سوپاپ ها طبیعتا این فعل و انفعالات افزایش یافته و در همان بازه ی زمانی نتیجه ی بهتری به دست می آید و به همین منظور برای هر سیلندر می توان ۲ ، ۳ و یا ۴ سوپاپ تعبیه کرد ...

وقتی که سوپاپ به وسیله ی اسبک یا انگشتی سوپاپ باز می شود لازم است دوباره بسته شود و به جای اول خود بازگردد ؛ این کار توسط فنری انجام می شود که به آن فنر سوپاپ ( به انگلیسی : Spring valve ) گفته می شود ، این فنر ممکن است به دلیل کارکرد زیاد ضعیف شده و نتواند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد و نیاز به تعویض داشته باشد . یک سر این فنر به سرسیلندر و سر دیگر آن توسط یک پولک و خار نگهدارنده به ساق سوپاپ متصل است ...

سوپاپ چرخان ( به انگلیسی : Valve rotator ) :: وقتی که احتراق در داخل سیلندر انجام می شود تمامی اجزاء مرتبط با احتراق داغ می شود که یکی از این اجزا مهم سوپاپ است اما از آنجا که سطح سوپاپ بخشهایی بالاتری نسبت به سطح پیستون دارد برای توزیع یکنواخت حرارت در سطح سوپاپ از سوپاپ چرخان استفاده می شودو هر بار که سوپاپ باز و بسته می شود سوپاپ چرخان وظیفه دارد تا مقداری ( جند درجه ) سوپاپ را چرخانده تا دفعه بعد سطح دیگری را مقابل حرارت مستقیم قرار دهد این کار مانع داغ شدن فقط یک بخش شده و به طول عمر سوپاپ کمک شایانی می کند

گیت سوپاپ یا راهنمای سوپاپ ( به انگلیسی : Guide Valve ) به قطعه ای گفته می شود که ساق سوپاپ در درون آن حرکت رفت و برگشتی خود را انجام می دهد ؛ این قطعه ممکن است مانند بوشی باشد که با پرس کاری جا زده می شود و یا به عنوان قطعه ای یکپارچه با سیلندر طراحی شده باشد ، این قطعه باید طوری ساخته شود که هم سوپاپ براحتی در آن رفت و برگشت داشته باشد و هم طوری آب بندی شود که روغن از طریق آن وارد محفظه ی احتراق نشود که البته ممکن است برای جلوگیری از این مهم بر روی سوپاپ یا در گیت سوپاپ از کاسه نمد استفاده شود ...

سیت سوپاپ ( به انگلیسی : Seat Valve ) به محلی که سوپاپ ها پس از بسته شدن در آن جای می گیرند سیت سوپاپ گفته می شود این محل ممکن است بصورت تراشکاری شده در سیلندر قرار داشته باشد و یا خود بصورت قطعه ای جداگانه طراحی شده باشد که بعداً در سیلندر قرار خواهد گرفت ؛ سیت سوپاپ یا نشیمنگاه سوپاپ به نحوی طراحی می شود که در صورت قرار گرفتن سوپاپ روی آن عمل پرس انجام نشود یعنی سوپاپ به سیت سوپاپ نچسبد ، برای این کار سعی می شود تا زاویه ای که سیت نسبت به سوپاپ قرار دارد زاویه ای متفاوت باشد یعنی اگر پیشانی سوپاپ زاویه ای 45 درجه دارد سیت سوپاپ را با زاویه ای مثلاً 46 درجه طراحی می کنند تا سوپاپ براحتی از سیت جدا شده و دوباره قرار بگیرد ...

برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکیپدیا مراجعه کنید ...

 

 

 

 

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی