میلنگ ( به انگلیسی : crank shaft ) به شفت اصلی موتور گفته می شود ( میله ای قطور و کلفت که دارای پیچ و خم هایی است ) نیروی حاصل از احتراق درون سیلندرها توسط پیستون ها به شاتون ها وارد می شود و شاتون ها میلنگ را به حرکت دورانی در می آورند ؛ با چرخش میلنگ نیروی خروجی موتور تامین می گردد ، برای هر شاتون یک لنگ وجود دارد و این لنگ ها از محور اصلی میلنگ فاصله دارند تا بتوانند حرکت چرخشی داشته باشند و در ازای هر لنگ جرم هایی وجود دارند که وزنه های تعادلی باشند برای اینکه با ضربات شاتون ها، میلنگ شکسته یا خم نشود.
میلنگ موتور خودرو، یکی از اجزای کلیدی سیستم موتور است که وظیفه تبدیل حرکت خطی پیستونها به حرکت دورانی را بر عهده دارد. این قطعه به صورت یک میله محوری طراحی شده و با چرخش خود نیروی لازم برای حرکت خودرو را تأمین میکند. در بررسی جنبههای فنی میلنگ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اولین جنبه، جنس میلنگ است که معمولاً از فولاد یا آلیاژهای خاص ساخته میشود تا استحکام و دوام لازم را داشته باشد. این قطعه تحت فشارهای زیادی قرار میگیرد و بنابراین نیاز به طراحی دقیق و ساخت با کیفیت دارد.
در فرآیند تعمیرات crank shaft، یکی از مشکلات رایج، عدم تراز بودن است که میتواند باعث لرزش و کاهش کارایی موتور شود. در چنین مواردی، تراز کردن این قطعه و بررسی یاتاقانها بسیار حیاتی است. همچنین، آسیبهای ناشی از خرابی یاتاقانها میتواند به آن آسیب جدی بزند، بنابراین تعویض به موقع این قطعات ضروری است.
تعمیر این قطعه همچنین شامل بررسی ترکها و خوردگیهای سطحی است. اگر ترکهای عمیق مشاهده شود، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در غیر این صورت، میتوان با استفاده از روشهایی مانند سنگزنی، سطح آن را به حالت اولیه بازگرداند.
به طور کلی، نگهداری منظم و بررسیهای دورهای میلنگ میتواند عمر موتور را به طرز قابل توجهی افزایش دهد و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کند.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به ویکیپدیا دانشنامه آزاد مراجعه کنید.