پیستون (به انگلیسی : piston ) قطعه ای استوانه ای شکل است که در داخل محفظه ی احتراق ( سیلندر ) قرار می گیرد و نقش قاعده ی پایینی محفظه ی احتراق را بازی می کند و به کمک میلنگ و احتراق ، حرکتی رفت و برگشتی دارد ، به طوری که حجم سیلندر را در زمان مکش یا احتراق افزایش و در زمان تخلیه یا تراکم کاهش می دهد ، وقتی که خودرو استارت زده می شود ، استارت فلایویل را به چرخش در می آورد ، فلایول میلنگ را به گردش در می آورد و میلنگ به دلیل نوعی طراحی اش لنگ های آن به چرخش در می آیند و همزمان که سوپاپ ها را باز و بسته می کند ، پیستون را با استفاده از شاتون ها به پایین می کشد ( عمل مکش و احتراق ) یا به بالا هُل می دهد ( عمل تراکم یا تخلیه ) و به این ترتیب ترکیب هوا و سوخت به درون محفظه احتراق ( سیلندر ) مکیده می شود و و در مرحله ی بعد متراکم شده و با جرقه انفجاری ایجاد می شود که پیستون را به طرف پایین هُل می دهد که به این ترنیب میلنگ و سایر پیستون ها شزوع به کار و چرخش می کنند ، پیستون به طور خلاصه انرژی حرارتی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند ، به تعداد سیلندرها پیستون وجود دارد ، هر سیلندر = یک پیستون ؛پیستون ها باید از آلیاژی ساخته شوند که تحمل گرمایی خوبی داشته باشند .
پیستون Piston : دور و اطراف پیستون را شیارهایی تشکیل می دهند که محل نصب رینگ های پیستون هستند ، وظیفه رینگ های پیستون آب بندی بین دیواره پیستون و درون سیلندر ( محفظه ی احتراق ) است طوری که نه هوا و ترکیب سوخت از پیستون وارد محفظه روغن شود و نه روغنی که جهت روانکاری پیستونها به بالا پرتاپ می شود وارد محفظه احتراق شود. شاید بتوان گفت که یکی دیگر از وظایف رینگ های پیستون تمیزکاری ، دوده های احتراق و روغن های مانده در مسیر پیستون باشد.
به تعداد سیلندر ها پیستون هم وجود دارد ، یعنی یک خودرو چهار سیلندر ، چهار پیستون دارد و به همین نسبت یک خودرو هشت سیلندر ، هشت پیستون هم دارد. پیستون ها از بخش پایینی ، توسط گژن پین به شاتون و از شاتون به میلنگ متصل می شود.
در مورد پیستون ؛ برای اطلاعات بیشتر در مورد پیستون می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید.