واشر سرسیلندر - Gasket

واشر سرسیلندر - Gasket

واشر سرسیلندر ( به انگلیسی : Gasket ) به واشر تختی گفته می شود که به منظور آب بندی بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد ، این واشر علاوه بر آب بندی محفظه های احتراق مجاری آب و روغن را نیز آب بندی می کند ، این واشر معمولا از فلزاتی ساخته می شود تا بتواند ضریب دمایی بالایی را داشته باشد وقتی گفته می شود خودرو واشر سرسیلندر سوزانده است منظور همین واشر است و این مشکل زمانی پیش می آید که یا آب درون سیلندر بیش از حد داغ شده باشد و تبدیل به بخار شود و این بخار یا آب بیش از حد داغ به واشر صدمه بزند یا از سوی دیگر آب درون سیلندر به دلایلی مثل پارگی جنت ها خالی شده باشد و حرارات بیش از حد سیلندر و سرسیلندر واشر را ذوب کند ، یا فشار بیش از حد موتور ( مثلا دور موتور بالای 5000rpm یا بیشتر ) برای مدتی طولانی می تواند به واشر آسیب بزند و در نتیجه ی آن ممکن است آب وارد سیلندرها ( محفظه های احتراق ) شود، موتور اصطلاحاً ۳ کار کند و یا آب و روغن ترکیب شوند ، که ترکیبی باز هم اصطلاحاً ارده شیره ای بوجود می آید ، آب و روغن موتور هر دو تغییر رنگ و حالت می دهند.

جنس واشرسرسیلندر معمولا فلزی است و بسته به نوع فلزاتی که در آن به کار می رود و میزان فشاری که به آن وارد می شود طول عمرهای متفاوتی دارند ، یکی از ضعیف ترین واشر سرسیلندرها مربوط به پژو 405 ، پژو پارس ، سمند LX و تمام خودروهای دارای موتور ( XU7-jp ) است که واشر در آب غوطه ور است و خیلی زود ( شاید حدود ۲ سال یکبار ) واشر خراب می شود که البته باز هم بسیار به نوع رانندگی و مدت زمان رانندگی بستگی دارد .

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید...