سرسیلندر - Cylinder head

سرسیلندر - Cylinder head

( یک سرسیلندر 4 سیلندر 16 سوپاپ )

سرسیلندر ( به انگلیسی : Cylinder head ) در واقع درپوشی برای سیلندر محسوب می شود ، این قطعه هم ممکن است از چدن یا آلمینیوم یا ... ساخته شود و محل قرار گیری سوپاپها و شمع ها نیز می باشد ، در سرسیلندر هم مانند سیلندر مجاری آب برای خنک کاری و روغن برای روانکاری تعبیه شده است...

گاهی آن دچار خرابی می شود ، مثلا تاب بر می دارد ( کج می شود ) که در این صورت اصطلاحاً باید کف تراشی شود و برای این منظور باید به تراشکاری های مخصوص برده و با صرف هزینه ای زیاد آن را کف تراشی کنید ، اما برای اینکار و هنگام تعمیر موتور اصطلاحاً از واشر سرسیلندر یک سوراخ استفاده می شود ، اگر برای بار دوم تراش بخورد از واشر دو سوراخ استفاده می شود و برای بار سوم همچنین از واشر سه سوراخ استفاده می شود و بعد از آن باید سرسیلندر عوض شود ولی آن را همیشه نمی توان تعمیر کرد و گاهی ممکن است ترک بخورد که در آن صورت باید تعویض شود.

پیچ های سرسیلندر، باید نوبتی و ضربدری و با استفاده از آچار تُرک متر بسته شوند ، در غیر این صورت ممکن است فشار بیش از حدی به سرسیلندر وارد شود که باعث شود تاب یا تَرک بردارد یا بدتر از شکسته شود.

بالای سرسیلندر را درب موتور یا قالپاق موتور تشکیل می دهد که برای بعضی از خودروها محل ریختن روغن موتور هم در همین محل قرار دارد و در برخی موارد می توان با باز کردن این درب میزان بخار موتور ( دوده خیلی کمی از گاید سوپاپ ها به بیرون رانده می شود را دید که اصطلاحاً گفته می شود که خودرو بخار دارد و این اصلا خوب نیست.

شمع ها ، سوزن های انژکتور ، سوپاپ ها ، گاید سوپاپ ها ( راهنمای سوپاپ ) ، سیت سوپاپ ها ( نشیمن گاه سوپاپ ) ، اسبک ها ، فنر سوپاپ ها ، سوپاپ چرخان ها و میل بادامک یا میل سوپاپ همگی در سرسیلندر تعبیه می شوند و قرار دارند ...

برای اطلاعات بیشتر می توانید به دانشنامه ویکیپدیا مراجعه کنید.