سوئیچ استارت ( به انگلیسی : Switch Start ) درگذشته خودروها هم مانند موتورسیکلت های قدیمی دسته ای به عنوان هَندل داشتند که با چرخاندن آن از روی موتور ؛ خودرو را روشن می کردند ، اما از آنجا که این هندل زدن معایب و مشکلاتی داشت ؛ مثل اینکه اینکار در هوای بارانی مشکل بود و ... ؛ رفته رفته استارت های الکتریکی جای هندل راگرفته تا امروز که ما به راحتی با چرخاندن یک کلید ، خودرو را روشن و خاموش می کنیم ؛
یک سوئیچ استارت معمولی امروزه دارای چهار حالتLOCK و ACC و ON و St است که طبیعتاً قرار گرفتن سوئیچ در حالت LOCK به معنای قفل بودن قرمان است و با قرار دادن سوئیچ در حالت ACC برخی مصرف کننده ها مثل رادیو یا ضبط یا ساعت را فعال می کند با چرخاندن سوئیچ در حالت سوم یعنی ON برخی دیگر از مصرف کننده ها مثل بالابر شیشه ها ، برف پاک کن و همچنین آماده کردن خودرو برای روشن شدن فعال می شوند و آخرین حالت یعنی St برای استارت زدن است که با چرخاندن و رها کردن سوئیچ امکان پذیر است ...
حال اگر سوئیچ را گم کردیم چگونه خودرو را روشن کنیم ؟
دراین حالت شما ابتدا باید تمام سیم های پشت سوئیچ را جدا کنید و سیم ها را یکی یکی به بخشی از بدنه فلزی خودرو بزنید ؛ حداقل یکی از سیم ها جرقه خواهد زد ( این سیم برق اصلی راحمل می کند ) وقتی که سیم برقدار را پیدا کردیم در گام بعد باید سایر سیم ها را به این سیم برقدار متصل کنید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهند اگر رادیو و ساعت خودرو روشن شدند این سیم را موقتاً کنار بگزارید و به دنبال دو سیم دیگر یعنی IGN و St باشید سیم IGN را اگر به سیم اصلی متصل کنید صفحه کیلومتر روشن شده و برخی مصرف کنندگان مثل برف پاک کن و شیشه بالابر هم فعال می شوند و شیم St یا همان استارت سیمی است که با اتصال آن به سیم برقدار استارت فعال می شود و نهایتاً شما باید سیم برقدار اصلی را با سیمی که صفحه کیلومتر و شیشه بالابر را روشن و فعال کرده را به هم گره بزنید و با اتصال لحظه ای سیم استارت خودرو را روشن کنید ...دقت کنید که سیمها پس از روشن شدن خودرو به بدنه یا سیمهای دیگر اتصال داده نشوند ... و البته این روش در خودروهای دارای ایموبلایزر عمل نمی کند !!!
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکیپدیا مراجعه کنید ...