گیربکس ( به انگلیسی : Gearbox ) به قطعه ای گفته می شود که ابتدا سعی در توضیح کار و نقش آن داریم و بعد به قطعات آن می پردازیم ؛ فرض کنید می خواهید باغچه حیاطتان را آبیاری کنید ؛ ابتدا شیلنگ آب را پای درختان رها می کنید و آب با سرعتی ثابت از شیلنگ خارج می شود اما برای آنکه برگهای درختان را هم آب پاشی کنید دستتان را جلو شیلنگ قرار می دهید تا با تنگ تر کردن خروجی شیلنگ آب را با فشار بیشتری به حرکت وا دارید ؛ گیربکس در خودرو چنین نقشی را دارد و با تغییر چرخدنده های تعبیه شده در آن ، شما می توانید سرعتهای مختلفی را تجربه و استفاده کنید ؛ برای مثال یک گیربکس ممکن است 5 دنده برای حرکت به جلو داشته که به ترتیب دنده 1 قوی ترین و آهسته ترین و دنده 5 سریع ترین دنده باشد و یک دنده هم برای عقب رفتن ؛
گیربکس ها به طور کلی به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند و گیربکس های اتوماتیک خود به دو دسته با تیپ ترونیک و بدون تیپ ترونیک تقسیم می شوند گیربکس های اتوماتیک حداقل چهار حالت ؛ ( D ( Drive به معنای راندن یا رانندگی ( Parking ) P به معنای پارک کردن ؛ (Reverse ) R به معنای دنده عقب و N ( Neutral ) به معنی خلاص یا بدون دنده دارند .
در حالت دارای تیپ ترونیک ، راننده می تواند با قرار دادن دسته دنده در وضعیت Tiptronic یا Manual ؛ از کامپیوتر بخواهد که با حرکت دسته دنده به جلو ( مثبت ) یا به عقب ( منفی ) ، دنده را به صورت دستی اضافه یا کم کند ...