نسبت تراکم ( به انگلیسی : Compression Ratio ) به نسبت و عددی گفته می شود که از نسبت حجم کل سیلندر در حالتی که پیستون در نقطه ی مرگ پایین قرار دارد به سیلندر تراکم یافته ی درحالتی که پیستون در نقطه ی مرگ بالا قرار دارد گفته می شود ، در بیانی ساده تر می توان گفت نسبت حجم کل سیلندر به حجم تراکم ؛ گفته م ی شود .در شکل بالا 10:1 یا 10 به 1 است ...
اما در خودرو های مختلف و بسته به نوع موتور متفاوت است و می تواند ۱۱ به ۱ یا حتی ۱۲ به ۱ یا کمتر و بیشتر باشد ، در خودروهای دیزل اما باز هم متفاوت تر است و ممکن است مثلا ۲۶ به ۱ باشد
اما متاسفانه یکی از مولفه های خرید خودرو در نظر گرفته نمی شود و معمولا کسی نمی گوید چون فلان خودرو از فلان خودرو دیگر بیشتر یا کمتر است پس این خودرو را بخریم یا نخریم اما برای مهندسان تولید خودرو بسیار حائز اهمیت است و جزو گزینه های مهم روی میز طراحی موتور خودرو قرار دارد و برای نتیجه ی کار ( طراحی موتور ) می توانند پیش بینی کنند که برای مثلا یک موتور 2000cc با نسبت تراکم ۱۲ به ۱ حدود مثلا ۱۷۰ اسب بخار یا بیشتر قدرت به دست آورند...
اما این همچنین می تواند یکی از مولفه های میزان آلودگی نیز باشد ، بطوری که شاید هر قدر نسبت تراکم بیشتر باشد میزان آلودگی تولید شده نیز کمتر باشد و این به دلیل احتراق بهتری است که صورت می گیرد و Co2 کمتری تولید می کند ...
نسبت تراکم همچنین می تواند مصرف سوخت را نیز کاهش دهد و به دلیل است که چون سوخت بیشتر فشروه می شود و احتراق بهتری صورت می گیرد به حجم کمتری از سوخت نیاز است ...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید ...