به مجموع حجم مفید کل سیلندرها ، حجم مفید موتور گفته می شود ؛ بنابراین با توجه به اینکه حجم مفید تمامی سیلندرها با هم برابر است ، حاصل ضرب حجم مفید یکی از سیلندرها در تعداد کل سیلندرها برابر با حجم مفید موتور خواهد بود ...
برای مثال اگر حجم هر یک از سیلندرها چهارصد سی سی [ 400cc ] باشد در واقع حجم مفید کل سیلندر یا حجم موتور هزار و ششصد سی سی [ 1600cc ] خواهد بود.
حجم مفید موتور آنقدر مهم است که معمولا یکی از علائم هک شده روی موتور و بدنه خودرو می باشد و این را معمولا به اختصار بیان می کنند ؛ برای مثال یک موتور 1600cc را با 1.6 نمایش می دهند و در ادامه بخشی از تکنولوژی موتور را به آن پیوند می زنند ؛ مثلا 1.6ohv یا 2.0T ( دو هزار توربو )
برخی از خودرو سازها هم از حجم موتور برای معرفی نوع خودرو استفاده می کنند و مثلا مرسدس بنز یکی از خودرو های S class خود را با نام S500 یعنی s class با حجم 5000cc است معرفی می کند
این عدد یکی از مولفه های نشان دهنده قدرت موتور نیز هست به طوری که می توان گفت هر چه موتوری حجم بیشتری داشته باشد احتمالا ! از قدرت بیشتری هم بر خوردار است اما با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری های نوین این عدد کمی مساله ساز شده است چنانکه اگر در گذشته یک موتور 3500cc مثلا 190 اسب بخار قدرت داشت امروزه می توانند از یک موتور با حجم 1600cc حتی تا 400 اسب بخار یا بیشتر قدرت به دست بیاورند اما همچنان که تغییرات فن آوری این مهم را درنظر می گیرد از سوی دیگر خودرو های الکتریکی وارد بازار می شوند که دیگر نامی از حجم مفید و سیلندر و سوپاپ و حجم سیلندر و به دست فراموشی سپرده می شوند ...
حجم تراکم ( به انگلیسی : Compression Volume ) به فضای بالای پیستون وقتی که پیستون در بالاترین نقطه یعنی نقطه ی مرگ بالا قرار دارد گفته می شود ؛ فضایی که سوپاپ ها و شمع در آن قرار دارند و سوخت در آنجا متراکم می شود را حجم تراکم می گویند . به دلیل اینکه اختراق در لحظه ی رسیدن پیستون به بالاترین نقطه ( نقطه ی مرگ بالا ) رخ می دهد به حجم تراکم ، حجم محفظه ی احتراق نیز گفته می شود .
و به دلیل اینکه این حجم از شکل هندسی خاصی تبعیت نمی کند گفته می شود برای محاسبه ی میزان این حجم از روش جابجایی مایعات استفاده می شود که احتمالا با ریختن مایعات درون این حجم و جابجایی آن به یک ظرف مندرج امکان پذیر است ؛ در شکل بالا بخشی که با عدد 1 نشان داده شده حجم تراکم است ...
حجم کل سیلندر ( به انگلیسی : Total Volume ) شامل مجموعه حجم مفید سیلندر و حجم تراکم است ؛ در شکل بالا بخشی که با عدد 10 نشان داده شده حجم کل سیلندر است ...
حجم مفید سیلندر ( به انگلیسی : Displacement Volume ) به حجمی گفته می شود که توسط حرکت پیستون افزایش و کاهش می یابد . حجم مفید سیلندر ؛ فاصله ی بین نقطه ی مرگ پایین و نقطه ی مرگ بالا را طی می کند ؛ در واقع برای بدست آوردن این حجم باید مساحت قایده ی پیستون را ضرب در ارتفاع یا همان فاصله بین نقطه ی مرگ بالا و نقطه ی مرگ پایین کنیم تا حجم مفید سیندر بدست آید ...
برای اطلاعات بیشتر می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید ...