( نمونه ای از یک موتور خودرو )

موتور یک خودرو که در واقع جزء لاینفک، دائمی و از اجزاء مشترک میان تمامی خودروها است، در یک کلام وظیفه ی تولید نیروی لازم برای به حرکت در آوردن مجموعه ی خودرو را بر عهده دارد، موتور خودرو از ابتدا تا کنون دچار تغیراتی بسیار بزرگ و شاید می توان گفت در نوع خودش انقلابی شده است، تا جایی که اولین موتورها با بخار کار می کردند که توسط شرکت فورد تهیه و تولید شدند و اولین موتور بنزینی را هم شرکت مرسدس بنز تولید کرد، هدف از این تغییرات بالابردن راندمان نیروی تولید شده نسبت به انرژی کسب شده بود، اما تقریبا دیگر هیچ خودرویی که با موتور بخار کار کند در خیابانها و یا برای کمک به انجام فعالیتهای روزانه دیده نمی شود، و موتورهای بنزینی، گازسوز، دیزلی، روغنی ( سوختهای طبیعی و تجدید پذیر مثل روغن گیاهان )، برقی و ... جای آنها را پر کردند. به طور کلی می توان اجزاء سازنده یک موتور را که تولید نیروی لازم برای به حرکت در آوردن یک خودرو را انجام دهد را به سیلندر ( محفظه ای برای ساخت و حیاط یک جهان مکانیکی و الکترونیکی که هدفش تغییر انرژی است ) ، باطری ، استارت ، سیستم احتراق و جرقه زنی ، E.C.U ، تسمه تایم، توربو ، توربو شارژر ، سوپر شارژر ، دسته موتور ، دینام ، رادیاتور ، فلایویل ، رینگ پیستون ، سرسیلندر ، سوزن انژکتور ، بادامک ، میل بادامک ، تایپیت ، سوپاپ ، فنر سوپاپ ، سیت سوپاپ ، گیت سوپاپ ، اسبک ، سیستم انژکتور ، سیستم خنک کاری موتور ، سیلندر، شاتون ، یاتاقان های ثابت و متحرک ، منیفولد ، میل لنگ ، واتر پمپ ، واشر سرسیلندر ، پیستون ، گژن پین ، شاتون ، کاربراتور ، کارتل ،کلاچ ، کویل ، گِیج روغنو سیستم تبدیل نیرو تقسیم بندی کرد، که در مطالب دیگر به طور کامل در مورد تک تک این اجزا توضیح خواهیم داد.

لطفا نظر دهید ...

ادامه دارد ...

نویسنده : رضا بهرامی