امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

( به انگلیسی : Cylinder ) به محفظه ای بسته گفته می شود . اما در خودروها در بُعد خُرد به محفظه ای گفته می شود که احتراق در آن صورت می گیرد و در بُعد کلان هم که بدنه ی موتور خودرو گفته می شود که سیلندرهای کوچکتر در آن تعبیه شده اند و البته بقیه اجزا موتور را در یک هارمونی در خود جای می دهد که بهتر است از این سیلندر یا بدنه ی موتور خودرو به عنوان بلوک سیلندر یاد کنیم ... وقتی طراحی سعی در کنار هم قرار دادن اجزاء موتور خودرو می کند شاید امروزه محفظه ی سیلندر آخرین بخش مورد نظر باشد، چرا که اجرای درون سیلندر مانند : پیستونها، سوپاپها، محفظه ی احتراق، میل لنگ و ... که در مطالب دیگر در موردشان توضیح خواهیم داد ... تعیین کننده قدرت، شتاب، گشتاور و سایر گزینه های مورد مقایسه خودروها هستند که از طرف مشتری و یا سازنده که از یک خودرو انتظار دارند هستند، در واقع اینگونه باید گفت که در طراحی یک موتور جدید ، اگر قرار است که مثلا قدرت خودرو بیشتر شود باید تمامی قطعات تغییر و همچنان به صورت هماهنگ با هم کار کنند که این خود شامل سیلندر هم می شود، و در مثالی دیگر می توانم توضیح دهم که اگر قرار است یک کیک تولد را تزئین کنید بهتر است که از همان موادی که طمع کیک را القا می کنند؛ استفاده کنید، که دقیقا تمام رقابتها، تفاوتها و اختلاف کیفیتهای میان خودروسازان از همین انتخابهای میان نتیجه لازم برای بدست آوردن و استفاده از نوع و تعداد مواد لازم است.!!!

یکی از اشتباهات لفظی بزرگ مربوط به خودرو این است که محفظه ای که در آن احتراق انجام می شود که ممکن است که در یک خودرو تعداد متفاوتی داشته باشد را و همچنین محفظه ای که کل مجموعه پیستونها، میل لنگ، روغن موتور، بخشی از آب رادیاتور و ... در آن قرار دارند را هم سیلندر می نامند. اما آنچه ما در این مطلب قصد توضیح آن را داریم در واقع گزینه ی دوم است!

وقتی از سیلندر خودروها نام می بریم در آن واحد مشخصات آنها را هم توضیح می دهیم، مثلا وقتی می گوییم فلان خودرو 4 سیلندر ردیفی است، در واقع می گوییم همان خودرو داری یک موتور با 4 محفظه ی احتراق است که وقتی جلو خودرو قرار می گیرید، سیلندرها در یک ردیف و چهار ستون جلو شما مرتب شده اند، و همین طور در مورد یک خودرو مثلا سه، پنج، شش، هشت، ده، دوازده و ... سیلندر.

اما همان طور که توضیح دادیم یک سیلندر خودرو خود شامل چندین سیلندر ( محفظه ی احتراق ) می شود، که ترتیب و شکل قرار گیری این سیلندرها بخشی از نام یک سیلندر را یدک می کشد.

از این جا به بعد هر جا گفته ایم  (سیلندر) در واقع منظورمان محفظه ی احتراق است.

ساده ترین شکل قرار گیری سیلندرها بدون در نظر گرفتن حالت ردیفی و یا خطی آنها، در کنار هم قرار گرفتن آنها به صورت پهلو به پهلو است، مثل سه، چهار، پنج، شش و ... سلندرهای ردیفی و یا خطی.

شکل دیگری از قرار گرفتن سیلندرها معروف به V ( بخوانید وی ) شکل و یا حالت خورجینی است، به این صورت که تعداد سیلندرها قطعا زوج است و در دو ردیف موازی تقسیم می شوند، مثل 4 سیلندر بوکسر (مثلا در خودروی تویتا جی تی 86 ) ، برخی شش سیلندرها، هشت، ده و دوازده سیلندرها و ...

و حالت سوم مربوط به حالت W شکل است که در واقع همه به آن دسته از موتورهای سه ردیف سیلندر ( مثلا سه ردیف موازی) و هم به حالت ترکیب دو موتور V شکل گفته می شود ( که موتور خودروی بوگاتی، سریع ترین خودروی جهان در این سال 2013-2014 از این دسته است ) در واقع موتور بوگاتی از حالت V دوبل و یا W پیروی می کند، که 16 سیلندر را در چهار ردیف چهارتایی و به تعبیری دیگر در دو حالت V شکل به یک میل لنگ متصل می کند.!

سر سیلندر :

سرسیلندر در واقع بخشی از دیواره ی محفظه ی احتراق موتور است که مجهز به حداقل دو دریچه (سوپاپها) در هر سیلندر برای ورود و خروج مواد قبل و بعد از احتراق است، که عموما وظیفه ی تحمل قرارگیری سوپاپها و فیلرها را هم بر عهده دارد. حتی یک موتور چهار سیلندر هم فقط یک سرسیلندر دارد که می تواند، 8 و یا 16 سوپاپ را در برگیرد و یا در طراحی یک موتور 16 سیلندر از 32 و یا 64 سوپاپ که نیمی برای ورود و نیمی برای خروج به کار می روند، استفاده کرد.

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تعمیر خودرو های :

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.