امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

( تصویر برگرفته از : http://www.cylinderheadservices.co.uk/ )

سرسیلندر ( به انگلیسی : Cylinder head ) به بخشی گفته می شود که بالای سیلندر قرار می گیرد و علاوه بر آب بندی کامل محفظه ی احتراق به عنوان درپوش محفظه ی احتراق نیز بکار می رود و محل قرار گیری سوپاپها، شمع ها و ... نیز می باشد، تصویر بالا نمایانگر شکل یک سرسیلندر مربوط به یک موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ می باشد ...

در محفظه ی سرسیلندر همچنین مجاری عبور آب و روغن به منظور خنک سازی و روانکاری سایر اجزا نیز تعبیه می شود ، سرسیلندر توسط واشر سرسیلندر با سیلندر محکم و آب بندی می شود ، در سرسیلندر بخشهایی که به عنوان محل قرار گیری سوپاپها و کلا بخش بالایی محفظه های احتراق مشاهده می شوند به شکل نیم دایره طراحی می شوند تا در هنگام جرقه ی اولیه و شروع شعله ور شدن سوخت، احتراق به صورت یکنواخت و آرام انجام شود، همچنین شکل کروی یا نیم دایره ی این محفظه کمک می کند تا پیستون به شمع ، سوپاپها یا انژکتور برخورد نکند.

جنس سرسیلندر معمولا از چدن است اما استفاده از آلمینیوم در سرسیلندرهای آلمینیومی علاوه بر کاهش وزن موتور و خودرو به خنک تر ماندن این و سایر قسمتهای موتور کمک شایانی می کند، گاهی سرسیلندرها به شکل ریخته گری ساخته می شوند به طوری که مواد مذاب به درون قالبی ریخته می شوند و ... اما در موارد یشرفته تر سرسیلندر را از یک قالب یا شمش مثلا آلمینیوم تراشکاری می کنند که در این نوع سرسیلندرهای بسیار با کیفیت تری تهیه می شود که اغلب در استفاده از ساخت خودروهای سوپراسپرت شاهد آن هستیم ...

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی