دانشنامه
( تصویر برگرفته از ؛ http://www.rlengines.com )
رینگ پیستون ( به انگلیسی : piston ring ) به حلقه هایی گفته می شود که با وظایف مختلف و خاص در جداره ی پیستون های موتور خودرو یا وسایط نقلیه ی شما تعبیه شده اند تا بهزیستی موتور خودروتان را حفظ کرده و علاوه بر جلوگیری از هرزگردی اعمال خودرو به رفتار بهینه ی این اجزا کمک کند ...
شکل استوانه ای پیستون های موتورهای درون سوز مثل اکثر خودرو ها، موتور سیکلت ها ، کامیون ها و ... این امکان را ایجاد می کند تا با قرار دادن رینگهایی از آلیاژها و فیزیکهایی متفاوت در آب بندی هر چه تمام تر محفظه ی احتراق و سیلندر گام بسیار مهمی برداشته شود؛ این رینگها با وظایف مختلف از جمله جلوگیری از ورود روغن موتور به محفظه ی احتراق یا جلوگیری از ورود سوخت به محفظه ی روغن موتور ، ایجاد بیشترین کمپرس و فشار در محفظه ی احتراق، جلوگیری از انتقال حرارت و ... با فشار دور پیستون و نهایتا در سیلندر قرار می گیرند تا با خاصیت فنری خود به محفظه ی سیلندر بچسبند و تلاش کنند که حتی هوای بسیار پرفشار هم از بین این رینگها و محفظه ی سیلندر عبور نکند.
اما از آنجا که این رینگ ها هم طول عمری دارند، پس از فرسوده شده آنها ممکن است اتفاقاتی برای موتور وسایل نقلیه شما رخ دهد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم :
1 - کم شدن سطح روغن موتور در مدت زمانی کوتاه
2 - کاهش قدرت و شتاب موتور
3 - خروج دود آبی رنگ از اگزوز موتور
4 - افزایش مصرف سوخت
5 - دور روشن شدن موتور و ...
این علائم معمولا همگی با هم و البته بسته به میزان شدت خرابی پیستون های موتور شما شدیدتر و یا به تعداد بیشتر رخ دهند ... ممکن است پس از مراجعه به مکانیکی و گله از علائم ناهنجار بالا، مکانیک، شما را به تعویض رینگهای پیستون دعوت کند ...
توجه :
اگر رینگهای فرسوده و ضعیف شده به موقع تعویض نشوند ممکن از شکسته شوند و مثل ریگی در کفش خود عامل اسطحکاک بیشتر و خوردگی پیستون و سیلندر شوند که در آن شرایط شما علاوه بر صرف وقت بیشتر برای تراش دادن سیلندر و تعویض پیستون ها با پیستون های جدید و دارای درجه های حجمی بالاتر متحمل هزینه های بیشتر و البته پس از آن افزایش مصرف سوخت همیشگی موتور وسیله ی نقلیه ی خود باشید ...
ادامه دارد ...
لطفا نظر دهید ...
نویسنده : رضا بهرامی