به منظور نصب موتور بر روی شاسی خودرو از قطعاتی به نام دسته موتور ( به انگلیسی : Engine mount )  استفاده می شود ؛ هر دسته موتور معمولاً از دوقطعه فلزی تشکیل شده که از یک سو به موتور خودرو و از سوی دیگر به شاسی متصل می شوند ؛ بین این دو قطعه فلزی را لاستیک فشرده ای پر می کند که نقش بسزایی در جذب ارتعاشات موتور دارد.در هر خودرو معمولاً از سه یا چهار دسته موتور برای اتصال موتور به شاسی استفاده می شود.در مدلی که از سه دسته موتور استفاده می شود یکی به انتهای گیربکس و دوتای دیگر به طرفین موتور متصل می شوند و در مدلی که از جهار دسه موتور استفاده می شود در هر طرف دو دسته موتور قرار می گیرد ؛ اما این نوع اتصال ممکن است با توجه به نوع اتصال گیربکس و موتور و یا در خودروهای مختلف ؛ متفاوت باشد .

در خودروهای پیشرفته ی امروزی گاهی اوقات از دسته موتورهای هیدرولیکی یا گازی با سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می شود ، در این مدل از دسته موتور ها اتصال بین موتور و شاسی شامل تعدادی سیلندرهای هیدرولیکی یا سیلندرهای گازی می باشد؛ این سیلندر ها نقش دمپر ( جذب کننده ) ارتعاشات را ایفا می کنند و باعث از بین رفتن ارتعاشات و لرزش های موتور می شوند. در مدل هوشمندی از این نوع دسته موتورها از یک واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) استفاده می شود که با توجه به دریافت اطلاعات از سنسورهای موجود در دسته موتور ها و پردازش آنها ؛ با ارسال پالس هایی به این سیلندرها موجب جذب بهتر ارتعاشات می شود . از این نوع دسته موتورها معمولاً در خودرهای لوکس یا مسابقه ای استفاده می شود ...

 

 

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی