دانشنامه
( تصویر برگرفته از : http://www.spaceflight.esa.int )
( به انگلیسی : rocker arm ) وظیفه ی انتقال نیرو از بادامک ها به سوپاپ ها را دارد، rocker در زبان انگلیسی همچنین به معنای چوب زیر گهواره هم هست و شاید بتوان چنین برداشت کرد که این لقب را به دلیل حرکت آلاکلنگی چوب زیر گهواره به اسبک داده اند، اسبک دقیقاً شبیه به یک آلاکلنگ است که از یک طرف به میل تایپیت یا بادامک متصل است و از طرف دیگر به سوپاپ ؛ و خود از مرکز به سرسیلندر متصل است تا بتواند حرکت آلاکلنگی را انجام دهد، بین اسبک و سوپاپ فضایی وجود دارد که به آن فیلر می گویند که یکی از دلایل وجود این فضا به دلیل افزایش طول فلزات بر اثر گرما و ضریب انبساط آنهاست و توسط پیچی که به پیچ فیلر معروف است تنظیم می شود، اگر فیلر بیش از حد زیاد باشد یعنی فاصله ی اسبک تا سوپاپ زیاد باشد سوپاپ دورتر باز می شود و می گویند موتور فیلر شُل کرده است اگر بیش از حد کم باشد سوپاپ ممکن است زودتر از موعد باز شود و می گویند که فیلر سفت کرده است ؛ و در هر صورت موتور باید فیلرگیری شود یعنی این فضا باید توسط پیچ های فیلرگیری تنظیم شود، این فضا در هر موتور مشخص شده و در راهنمای تنظیم موتور درج شده است، پیچ های فیلر ممکن است بر اثر تغییر فصول سال ( سرد و گرم شدن بیش از حد موتور )، فشار آوردن زیاد به موتور یا بد رانندگی کردن از تنظیم خارج شوند.
البته این نکته گفتنی است که اسبک یا همان انگشتی سوپاپ در تمامی موتورها دیده و به کار گرفته نمی شود و معمولاً در مدل های قدیمی تر به چشم می خورد و در مدلهای جدید کاسه تایپیت، میله تایپیت، اسبک، پیچ فیلرگیری و ... حذف شده اند و باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیماً توسط بادامکهایی که خود توسط تسمه تایم گردش می کنند کنترل می شود ...
ادامه دارد ...
لطفا نظر دهید ...
نویسنده : رضا بهرامی