امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دریفت یا شناور بودن ( به انگلیسی : Drift ) به نوعی از تکنیک های رانندگی گفته می شود که پشت خودرو شما از خط راست به بیرون می کشد، به چپ و یا به راست رفتنش مهم نیست، مهم این است که چرخهای خودرو شما و یا اساساً خودرو شما به جای اینکه حرکتی طبیعی داشته باشند، با صدای جیغ و دود لاستیکهایی که حالا روی زمین سُر می خورند، باعث کاهش اصطکاک و چسبندگی شده و خودرو را وادار به حالتی از عدم کنترل اما در حقیقت کنترلی استثنایی می کنند؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی پشت یک کامیون کِشنده رانندگی می کنید، می بینید که پشت کامیون و به علت سرعت خیلی زیاد به چپ و یا راست تا حدودی منحرف می شود، یا در زمستان و به علت لغزندگی جاده بعضی از ماشینها سُر خورده و از جاده منحرف می شوند و یا دور خود می چرخند ... توضیح دریفت سخت نیست اما امیدواریم آشنایی با برخی حالت های غیر ارادی دریفت ممکن است به درک بهتر مطلب کمک کند.

تصویر

اگر با دقت نگاه کنید، می بینید که چرخهای جلویی این خودرو به طرف راست متمایل شدند اما کل خودرو در حال حرکت به طرف چپ است که با ادامه این کار، چرخهای عقبی خودرو گردشی زاویه ای را روی سطح خود تجربه می کنند و به خاطر این تجربه ی بد، مدام صدای ناهنجار داده و دود می کنند !

 اما تأثیری که دریفت روی راننده و سرنشینان می گذارد از این هم بدتر است، چون حالا علاوه بر نیروی گرانشی که از طرف زمین دریافت می کنید، نیروی گرانشی جانبی بسیار زیادی که ناشی از وجود سرعت زاویه ای خودرو است را هم باید تحمل کنید که این نیروی گرانشی جانبی به راننده و مسافرین، احساس سبک وزنی و عدم کنترل و تعادل می دهد که در نتیجه ی آن بدن حالت تدافعی به خود گرفته و نتیجه ی این امر هم ترشح ماده ی آدرنالین در بدن است که پس از پایان کار به شما خوشحالی می دهد.

به علت دشواری ،نیاز به مهارت و تمرین و ... مسابقات دریفت هم در این رشته وجود دارد و راننده های ماهر در این رشته، سعی می کنند تا با تمرین علاوه بر اینکه این لذت رو دوباره و دوباره تجربه کنند خودرو را به حالتی از این کنترل دشوار در آورده تا نمایشی زیبا را برای بیننده گان و داوران به ارمغان آورند.

دریفت، سُر خوردن و یا شناور بودن با ماشین را هم می شود با خودروهای دیفرانسیل جلو انجام داد و هم با خودروهای دیفرانسیل عقب، با این تفاوت که برای دریفت با خودروهای دیفرانسیل جلو یا ( FF ) مجبورید که اصطلاحاً دستی بکشید و یا تمام دریفتتان را با دستی به پایان ببرید که البته کار سخت تر و خطرناک تری و متاسفانه کم لذت تری را نسبت به انجام همین کار با خودروهای دیفرانسیل عقب ( FR ) خواهید داشت چرا که علاوه بر اینکه خطر ترکیدن لاستیک و یا چپ شدن را در پیش دارید در خودروهای دیفرانسیل عقب برای دریفت کردن کافیست که فرمان رو کمی بچرخانید و بیشتر گاز دهید و چون جلو ماشین چسبیده به زمین است و عقبش با چرخهای محرکه و بدون نیاز به دستی کشیدن سُر می خورد کار خیلی آسان تری است و علاوه بر قدرت مانور بیشتر ، لذت بیشتری هم دارد، حالا شما می توانید برای ادامه دریفت مرتباً با گاز و فرمون و ترمزهای پایی یا حتی دستی بازی کنید تا علاوه بر سُر خوردن با تمرین به موانع هم بر خورد نکنید.

البته این را هم باید گفت که دریفت با خودروهای تمام چرخ محرکه و یا ( A.W.D ) کار دشوارتری است چون این خودروها نسبت به دو مدل قبل از چسبندگی بیشتری برخوردارند و تمایل بیشتری هم برای مسقتیم رفتن دارند اما اگر بتوانید کنترلش کنید، می توانید نمایش خیلی زیباتری را ارائه دهید و یا در شرایط خیلی سخت که امیدوارم هرگز برای شما پیش نیاد با دریفت بهتر از ماشین و خودتان دفاع کنید.

خودروهایی که برای مسابقات دریفت در نظر گرفته می شوند، خودروهایی خیلی قوی تر و سبک تری نسبت به هم مدلهایشان هستند که همه چیزشان، حتی فرمان و پدالها و ترمز دستی و ... با هم مدل هایشان فرق می کند و برای راحتی راننده در ایجاد آن شرایط سخت ساخته می شوند. این خودروهای مسابقه معمولاً موتور جلو و دیفرانسیل عقب هستند تا عقب سبک تری داشته باشند و جلوشان برای کنترل به زمین چسبیده و چَنگ بزند.

دریفت آنقدر مهم است که حتی سریع ترین پستاندار روی زمین یعنی یوزپلنگ ها وقتی که قرار در آن سرعت بالا ( حدود 120 کیلومتر در ساعت ) به چپ یا به راست متمایل شود از دریفت و شناور شدن استفاده می کند و مثل خودروها قسمت عقبی بدنش را از پیچ بیرون می آورد تا با این کار علاوه بر اینکه نیروی گرانشی زمینی کمتری به بدنش وارد شود از سرعتش کمتر کم کند و در ادامه هم بتواند  سریع تر دوباره شتاب بگیرد؛ البته یوزپلنگ و یا چیتا این کار را نه فقط برای شکار کردن بلکه در مواقع خطر برای دفاع از خود هم انجام می دهند برای مثال به تصویر زیر دقت کنید و ببینید که این یوزپلنگ وقتی که تله ی روبروی خودش رو می بیند چطور سعی می کند با دریفت از برخورد با آن جلوگیری کند :

 

( دریفتی زیبا از کِن بلاک ken block - با خودروی سوبارو ایمپرزا A.W.D )

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تعمیر خودرو های :

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.