امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سیستم سوخت رسانی کاربراتوری ( به انگلیسی : carburettor fuel system ) به سیستمی می گویند که در آن یک بخش اصلی به نام کاربراتور وجود دارد که وظیفه ی تبدیل سوخت مایع به حالت گازی را دارد تا این ترکیب آماده ی تراکم ، اشتعال و احتراق شود .

در این سیستم بخش های دیگری در طراحی موتور و سیستم های سوخت رسانی و جرقه زنی وجود دارد که وقتی صحبت از کاربراتوری بودن خودرو به میان می آید خواه ناخواه نام آن اجزا هم برده می شود یعنی بعضی قطعات یا نوعی خاصی از قطعات مذکور فقط در خودروهای کاربراتوری بکار می روند که به برخی از آنها اشاره می کنیم ...

برای مثال :پمپ بنزین های وکیومی یا شیطونکی و مکانیکی از این دست قطعات است که نیروی مورد نیاز خودرو را با ارتباط با میل لنگ یا میل سوپاپ و ... می گیرد تا بتواند مکش لازم را برای انتقال سوخت از باک خودرو به کاربراتور را تامین کند و طبیعتا با افزایش دور موتور سوخت بیشتری را انتقال می داد و در برخی خودروهای کاربراتوری هم از انواع برقی به نوعی استفاده می شد که به واسطه ی جریان الکتریکی عمل وکیوم یا مکش های پی در پی انجام می شد و در بعضی خودرو ها می توان هر دو نوع پمپ را به انواع پمپ های کاملا برقی یا الکترونیکی تغییر داد و بجای آن استفاده کرد ...

یکی دیگر از این قطعات کوئیل های یکپارچه است که این قطعه باید به تنهایی جریان الکتریکی باطری را برای شمع تمام سیلندرها تامین می کرد که بعد ها این قطعه در خودروهای انژکتوری به کوئیل دوبل ( دارای تقسیم وظیفه انتقال جریان میان شمع ها ) و یا کوئیل های مستقیم ( برای هر سیلندر و شمع یک کوئیل مجزا - مانند سمند EF7 و برخی مدلهای 206 و ... ) تبدیل شد ...

دلکو ؛ قطعه ای هست که جریان افزایش یافته در کوئیل را چنان تقسیم بندی می کند که جریان مورد نیاز شمع را در زمان مورد نیازش به آن می دهد ( هم تقسیم جریان و هم زمان ارائه جریان ) ... این دلکو خود معمولا دارای قطعاتی مانند پلاتین و فیوز پلاتین ( خازن ) است که به علت مصرفی بودن بسیار هم معروف هستند ، اگرچه ؛ دلکوهای مگنتی از این قاعده کمی فاصله دارند ...

این سیستم کاربراتوری ، برخلاف سیستم های انژکتوری و هیبریدی امروز ؛ بسیار به محاسبات مکانیکی و دقت در این نوع محاسبات وابسته بود که طبعاً بررسی مسائل مکانیکی به تجربیات زیادی نیاز دارد و حتی مکانیک هایی که چندین سال بر روی انواع موتورهای مختلفی از این دست تجربه کسب کردند باز هم در صورت وجود عیبی در کارکرد این نوع موتورها نمی توانند در نظر اول تشخیص صد در صد دهند و باید با چندین تست یا باز کردن و تعویض قطعات مشکل را شناسایی کنند

* اما از حق نگذریم ، سیستم کاربرتوری هرگز واقعاً به آن بدی نبوده که در دور و اطراف گفته می شود بلکه با وجود برخی مشکلات ذاتی یا بهتر بگوئیم عدم تکامل این سیستم ، مسائلی مانند کم شدن قطعات و البته کم شدن حوصله برخی تعمیرکاران برای کار روی این نوع سیستم هست که نهایتاً به منظقی نبودن استفاده تاکنون از این سیستم دامن می زند و آنچه که انواع سیستم های بکار برده  شده در وسایل نقلیه قدیمی تر را نا زیبا جلوه می داد باز کردن کاپوت در میانه های راه یا کنار خیابان و در حالی بود که راننده اش یا افرادی دیگر در حال بررسی و رفع مشکل آنها بودند که باز هم شاید بتوان گفت این نشان از ارتباطی بود که راننده می توانست با خودرویش برقرار کند ؛ اعتماد به نفسی که خودرو به راننده می داد تا بدون کمک دوباره به جاده بازگردد ...

 

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تعمیر خودرو های :

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.