امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 ( تصویر برگرفته از : https://usercontent1.hubstatic.com )


اِی بی اس ( A.B.S ) یا همان سیستم ترمز ضد قفل ( به انگلیسی : Antilock Braking System ) به منظور جلوگیری از قفل کردن چرخها هنگام ترمز گرفتن طراحی و ساخته شد. در ترمز های قدیمی با فشار پدال ترمز ، روغن ترمز به پیستون های ترمز فشار وارد می کرد و به این ترتیب پیستون های ترمز بسته به انواع ترمزهای دیسکی یا کاسه ای با عملکردی سعی در کاهش سرعت چرخها داشته تا وسیله ی نقلیه شما را متوقف کنند. اما در شرایط بحرانی و هنگامی که نیاز به ترمز گیری سریع و شدید برای متوقف کردن هرچه سریع تر و در مسافتی کمتر بود، مخصوصاَ که این شرایط همواره غریزه و ضمیر ناخودآگاه انسان را برای دفاع فعال می کند ( مثلا در لحظات قبل از تصادف ) این فشار بیش از حد، چرخها را کاملا قفل می کرد به طوری که به راحتی چرخها و وسایط نقلیه روی زمین کشیده می شدند و این نهایت سعی شما برای متوقف یا کنترل !!! شدن بود. این نوع ترمز گیری با توجه به نوع وسیله نقلیه معایب خاص خودش را هم داشت که مثلا در موتورسیکلت ها معمولا موجب چپ شدن آن می شد و در کامیونهای کِشنده موجب خارج شدن بخش عقب آن از مسیر خود و ورود به مسیر سایر استفاده کنندگان از راه یا بخش پرتگاهی جاده می شد و ...

در هر حال این نوع ترمزها با توجه به تکنولوژِی و دانش آن زمان بشر خوب بودند اما معایب زیادی داشتند؛ سائیده شدن سطح و بخش خاصی از لاستیک که هنگام ترمز گرفتن با جاده در ارتباط بود که در سرعتهای بالا و یا راههای ناهموار و موانع حتی می توانست موجب ترکیدن لاستیک شود ، گرم شدن بیش از حد ترمز ها ، رینگ و لاستیک ها و کاهش عملکرد در ترمزهای بعدی ، آتش گرفتن ترمز ها یا لاستیکها در ترمزهای طولانی و شدید و یا سراشیبی های طولانی ، عدم فرمان پذیری خودرو و تمایل به ادامه حرکت در مسیر قبل از ترمز گرفتن ، از دست رفتن کنترل خودرو حتی به صورت چرخش های 360 درجه به دلیل سُر خوردن خودرو هنگام ترمز گیری در پیچها یا پیچ دادن ها ، سراشیبی ها و راههای یخ زده یا لغزنده  و ...

به همین منظور ترمز های ضد قفل ( ABS ) طراحی ، آزمایش و بکارگیری شدند تا حداقل راه حلی برای مشکلات یاد شده بالا باشد، ترمز ABS به جای فشار یکپارچه و مداوم به چرخها ، بسته به فشار و نیاز به ترمز گرفتن نیروی وارد شده به چرخها را به صورت چند باره به چرخها وارد می کند یعنی مثلا اگر در ترمز های معمولی 10 ثانیه نیرو مداوم به چرخها وارد می شود در ترمز ABS همین 10 ثانیه به صورت 5 ثانیه فشار ( هر بار 1 ثانیه ) اما با دفعاتی به فاصله ی 1 ثانیه به چرخها وارد می شود . از مزایای بکارگیری ترمزهای ABS ؛ طول عمر بیشتر لاستیک ها و چرخها ، فرمان پذیری بهتر هنگام ترمز گیری ، جلوگیری از سُر خوردن خودرو ، کاهش مسافت و زمان توقف خودرو به دلیل چسبندگی بیشتر چرخها به جاده و البته معرفی سیستم ترمزی که حالا می تواند با سایر سیستم های الکترونیکی خودرو همکاری کرده و مثلا ترمزهای الکترونیکی و اتوماتیک را ارائه دهند که هوشیاری وسیله ی نقلیه را در شرایطی که راننده متوجه حرکتش نیست را همیار او کند.

خوشبختانه امروزه می توان ترمزهای ABS را تقریبا در تمامی وسایط نقلیه از جمله کامیون ها ، خودروها ، خودروهای کشاورزی ، موتورسیکلت ها و ... بکار برد و شما حتی می توانید این سیستم را بسته به نیاز یا تجربه ی خود خاموش یا روشن کنید که البته تمامی محصولات تولیدی دارای این سیستم به صورت پیش فرض با ABS روشن به شما ارائه خواهند شد ...

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.