امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

( تصویر برگرفته از : http://blogbattery.com )

 

( به انگلیسی : switch start ) سوئیچی است که با استفاده از آن حداقل موتور خودرو روشن یا خاموش می شود. محل سوئیچ استارت معمولا در کنار غربیلک فرمان و سمت راست آن قرار دارد. این سوئیچ معمولاً دارای 4 حالت ON ، ACC ، LOCK و START می باشد. در شکل، سوئیچ استارت و محل قرارگیری آن در کنار غربیلک فرمان نشان داده شده است.

حالت اول LOCK ( لاک یا لُک ) یا همان قفل می باشد. با قرار دادن سوئیچ در این حالت علاوه بر اینکه موتور خاموش می باشد فرمان نیز در حالت قفل قرار خواهد داشت؛ بدین معنی که غربیلک فرمان قابلیت چرخش نخواهد داشت. لازم به ذکر است تنها در این حالت است که سوئیچ قابلیت خارج شدن را دارا می باشد.

حالت دوم ACC ( ای.سی.سی ) یا تجهیزات جانبی می باشد. با قراردادن سوئیچ در این حالت می توان از تجهیزات جانبی برقی خودرو همچون رادیو استفاده نمود. دراین وضعیت نیز موتور در حالت خاموش قرار دارد.

حالت سوم ON ( آن ) یا روشن می باشد. با قرار گرفتن سوئیچ در این حالت سیستم های برقی، مدار جرقه زنی و نشانه ها و هشدارهای نمایشگر جلو داشبورد روشن می گردند اما موتور خودرو همچنان خاموش خواهد بود. بنابراین منظور از ON یا روشن بودن در این وضعیت، روشن بودن موتور نمی باشد بلکه منظور باز بودن مدارات الکتریکی خودرو می باشد.

حالت چهارم START ( استارت ) یا راه اندازی می باشد. با قرار دادن سوئیچ در این وضعیت موتور راه اندازی می شود و میل لنگ با سرعت تقریبی 1000 دور بر دقیقه ( 1000rpm ) شروع به دوران خواهد نمود. بعد از روشن شدن موتور و برداشتن دست از روی سوئیچ به طور مجدد به حالت ON باز خواهد گشت ...

( اگر در این مرحله خودرو خاموش شد احتمالا مغزی سوئیچ شما خراب شده است و باید تعویش شود که برای تست آن می توانید یک سیم از مثبت باطری به مثبت کوئیل متصل کنید و بعد دنده را در حالت خلاص قرار داده و مجدداً استارت بزنید که در این صورت اگر با برداشتن دست از روی سوئیچ دیگر خودرو خاموش نشد سوئیچ یا مغزی سوئیچ را تعویض کنید و در صورتی که باز هم خاموش شد احتمالا کوئیل شما ضعیف شده یا خراب شده است ... )

سوئیچ استارت می تواند انواع بسیار متفاوتی داشته باشد. که از آن جمله می توان به انواع سوئیچ های معمولی ، سوئیچ های دارای ایموبلایزر ( تراشه ای که بواسطه ی یک کد مشترک بین سوئیچ و خودرو موجب شناسایی و ارتباط سوئیچ با خودرو می شود )، سوئیچ های کنترلی از راه دور، سوئیچ های اثر انگشتی و یا حتی به صورت یک اپلیکشن و برنامه نصب شده روی تلفن همراه  و ...

 

اگر سوئیچ خود را گم کرده اید - راه حل چیست ؟!

گاهی پیش می آید که شخصی در مسافرت و یا در شرایطی سخت سوئیچ خود را گم می کند ، نمی تواند با جایی ارتباط داشته باشد ، موقعیت بسیار خطرناک است و اصلاً وقت ندارد و تنها راه برای خلاصی از این بحران ؛ رانندگی با همان خودرو است !

باید توجه داشت که قبل از هرچیز رفع این مشکل بسیار به نوع خودرو شما بستگی دارد : برای مثال اینکه خودرو شما از چه نوع سیستم های امنیتی استفاده می کند ؟ برای توضیح اینکه فرض کنید که یک خودرو پیکان قدیمی دارید که حتی قبلا دزدگیرش هم از کار افتاده است ! گاهی اوقات مغزی سوئیچ فرسوده است و حتی می توان از یک کلید دیگر ( بجز سوئیچ اصلی یا یدکی خودرو ) و یا حتی یک چاقو بجای آن استفاده کرده و شاید کمی هم زور چاشنی کار کنید تا خودرو روشن شود اما اگر این کارها میسر و مفید نبود باید به سیمهای پشت سوئیچ مراجعه کنید که در ساده ترین حالت حداقل 4 سیم را مشاهده خواهید کرد سیم اول : مستقیم از باطری خودرو به پشت سوئیچ متصل می شود که وظیفه ی برق رسانی به پشت سوئیچ را دارد این سیم ممکن است کمی کلفت تر و با رنگ سفید باشد ... این سیم را اگر به بدنه خودرو بزنید جرقه می زند که یکی از راههای تشخیص آن است در حالی اگر سه سیم دیگر را اگر به تنهایی به بدنه خودرو بزنید هیچ اتفاقی نباید بافتند ! حالا اگر سیم اول را مشخص کردید نام آن را BAT یا 30 بگذارید و از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی سه سیم دیگر استفاده کنید به نحوی که آن سه سیم دیگر را یکی یکی به سیم اول یک اتصال کوتاه ( برای بک لحظه برخورد ) می دهیم تا اول عملکرد آنها مشخص شده و بعد ...

* اگر سیمی را به سیم اول وصل کردید و مثلا ضبط یا رادیو خودرو روشن شد به آن نام ACC یا  PR دهید

* اگر سیمی را به سیم اول وصل کردید و پمپ بنزین شروع به کار کرد یا آمپرهای روی صفحه های کیلومتر شروع به حرکت کردند به آن نام IGN یا 15 دهید

* و اگر سیمی را به سیم اول متصل کردید و استارت خودرو شروع به کار کرد بلافاصله آن را جدا کنید و به آن نام ST یا 50 دهید

و اما هدف نهایی ما این است که سه سیم اول یعنی BAT و ACC و IGN یا همان 30 و PR و 15 را به هم متصل کنیم و نهایتا برای یک لحظه سیم ST یا 50 را متصل کنیم تا خودرو استارت خورده و روشن شود و آن را رها کنیم - سه سیم متصل به هم را با چسب برق عایق کنید و آنها را از از سیم چهارم که آن را هم عایق خواهید کرد را دور نگاه دارید و برای خاموش کردن خودرو سیم اول را از سیم های دوم و سوم جدا کنید تا به مقصد مورد نظر خود برسید ...

نکته ها :

1 - اگر سیم های بیشتری را پشت سوئیچ دیدید سعی کنید فقط چهار سیم اصلی را پیدا کنید چرا که مثلا ممکن است سیم IGN یک اشتراک هم داشته یاشد که مثلا برف پاک کن و سایر دستگاهها را فعال کند که بسته به نیاز یا شرایط از آن استفاده کنید

2- اگر خودرو شما مجهز به سیستم ایموبلایز باشد که فقط توسط خواندن کدهای دیجیتال روی سوئیچ خودرو را روشن می کند تمامی کارهای بالا بی فایده خواهد بود

3 - بعضی از خودروها پیشرفته تر با گم شدن سوئیچ تحت هیچ شرایطی و توسط یک دیجیتال ساز ماهر هم روشن نخواهند شد این خودروها معمولا از سامانه ای آن لاین پیروی می کنند که شما باید مثلا یا خودرو را به نمایندگی مجاز آن شرکت انتقال دهید و یا توسط تماس و ارائه اطلاعات مورد نیاز از اپراتور شرکت سازنده در خواست روشن کردن خودرو را کنید ...

 

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.