امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

قبل از هر چیز به عنوان مقدمه سعی می کنم تا نوجهتان را با یک مثال جالب، متمرکز کنم تا مطالعه باقی موضوع برایتان لذت بخش تر شود؛ تصور کنید که می خواهید باغچه خانه تان را آب دهید؛ شما ابتدا شیلنگ آب را به راحتی پای درختهان می گذارید و می روید. و آب با سرعتی ثابت از شیلنگ خارج می شود، اما در ادامه ممکن است که بخواهید از همان فاصله ای که هستید آب را به درختان دورتر بفرستید و بخواهید برگهایی را هم که دستتان به آنها نمی رسد را شستشو کنید، برای این کار کافی است که انگشتتان را جلو شیلنگ آب بگذارید تا با کاهش دریچه خروجی فشار و سرعت آب را بیشتر کنید و آن را به دور دستها برسانید !

و یا می توانید از سرشیلنگیهایی استفاده کنید که همین کار را با آب برایتان راحت تر و با حالتهای مختلف و سرعتهای مختلف انجام می دهند و باغچه آب دادن را هم صد بار راحت تر می کنند؛ که به این کار می گویند بهینه سازی !

من مطمئن هستم شما آنقدر باهوش هستید، که اگر قبلاً حتی یکبار رانندگی کردید و یا حتی در مورد رانندگی می دانستید؛ تا اینجای کار ربط شیلنگ آب و سرشینگی را به گیربکس خودرو ( جعبه دنده - Gear Box) را متوجه شده اید. گیربکس خودرو دقیقاً شبیه به همین سرشینلگی ها عمل می کند و در حقیقت یک نوع فیلتر قابل کنترل سر راه نیروی خروجی از موتور است تا بتواند کیفیت رانندگی را برای شما بهتر کند ! شاید اولین خودرویی که ساخته شد گیربکس نداشت امّا برای هر خودرو حداقل سه حالت دنده حرکت به جلو ( Drive )، حالت خنثی و یا اصطلاحاً خلاص ( Nautral ) و حالتی برای عقب رفتن و یا ( Reverse ) وجود دارد که این حالتها در گیربکس های اتوماتیک به اختصار برای شما با حروف N , D  و R نمایش داده شده اند. ( حروف اختصاری دیگری هم در گیربکسهای اتوماتیک وجود دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد ).

اما به طور معمول گیربکس ها به دو حالت دستی و اتوماتیک ساخته می شوند. گیربکسهای دستی بعد از قرار گرفتن در حالت رانندگی ( D ) با بیشترین قدرت ممکن ! اما با کمترین سرعت، حرکت خودرو را شروع می کنند؛ اما در ادامه برای اینکه سرعت خودرو بیشتر شود شما مجبورید هر بار کلاچ گرفته و دنده ای بالاتر ( 2 و 3 و 4 و ... ) را به خودرو وارد کنید. در حالی که در استفاده از گیربکسهای اتوماتیک بعد از قرار گرفتن در حالت ( D ) گیربکس همه ی این کارها را خودش انجام می دهد تا به سرعت دلخواهتان برسید.

امّا چرا ؟ اگر خودرویی فقط یک دنده برای حرکت داشته باشد، قطعاً فقط یک کار از آن بر می آید که یا با کمترین قدرت و شتاب ممکن شروع به حرکت کند و در ادامه و با گذشت زمانی طولانی به سرعت خیلی زیاد برسد و یا اینکه با بیشترین قدرت و شتاب شروع به حرکت کند و سرعتش بسیار محدود باشد. ( مثل دنده عقب ). همچنین این کار می تواند به سلامتی خودرو شما بسیار آسیب بزند.!

گیربکسهای اتوماتیک راحتی زیادی را برای شما به ارمغان می آورند و رانندگی را هم ساده تر می کنند و به حفظ سلامتی موتور خودرو شما هم کمک بسزائی می کنند امّا در عین حال معمولاً سنگین تر هستند و از قدرت مانور خودرو تا حد زیادی کم می کنند، تا جایی که شما تقریباً هیچ ماشین مسابقه ای دنده اتوماتیکی نمی توانید پیدا کنید !!! و در مقابل گیربکسهای دستی به شما قدرت انتخاب می دهند، از وزن کمتری بر خوردارند و در کنار راحتی نه چندان خوبی که دارند لذت بیشتری را به شما می دهند، که از عیب های این نوع خودروها می توان گفت که به علت سرکش بودن چسبندگی کمتری با جاده دارند که بیشتر احتمال دارد خودرو سُر بخورد و یا اینکه اگه قرار باشد به یکباره از سرعتهای خیلی زیاد به خیلی پایین برسید، ماشین دیگر آنقدر باهوش نیست که خودش دنده را کم کند و شما باید مثلاً به یکباره دنده را از 5 به 2 کاهش دهید !!! اما به هر حال معمولاً کارخانه ها این قدرت انتخاب را به شما می دهند که مشخص کنید ماشین دلخواهتان از چه نوع گیربکسی ( اتوماتیک و یا دستی ) بهره ببرد. اما خودروهای پیشرفته تر و باهوش تری هم هستند که به شما این اجازه را می دهند که با حالت اتوماتیک رانندگی کنید و یا دستی.

دسته دنده : به اهرمی گفته می شود که متصل به گیربکس و ابزاری برای تغییر دنده است. که در بیشتر خودروهای سوپر اسپرت به دو دسته دنده، یکی برای افزایش دنده ( up یا علامت + ) و دیگری برای کاهش دنده ( Down و یا - ) و با منظور کمک به افزایش سرعت عمل راننده در دو طرف فرمان خودرو قرار گرفته اند اما چون تعویض دنده در این حالت برای همه راحت و مناسب نیست برخی شرکتها این مورد را هم جزء موارد سفارشی قرار داده اند و یا هر دو حالت را تعبیه می کنند تا راننده به انتخاب خودش استفاده کند.

گیربکسهای اتوماتیک از دو حالت دارای تیپ ترونیک و بدون تیپ ترونیک پیروی می کنند. در حالت دارای تیپ ترونیک که ...

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...  

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.